Läs senare

Academedias vd: Lärare måste ägna mer tid åt undervisningen

Hallå där, Marcus Strömberg, vd på Academedia, vars uttalande i Almedalen om att lärare kanske behöver arbeta mer väckt starka reaktioner i sociala medier.

05 Jul 2016

Lärare beskriver hur de redan går på knäna. Hur menade du egentligen när du sa att lärare måste jobba mer?

– Det jag menade var att vi nog måste tänka om en del när det gäller hur vi jobbar, nu när vi står inför en stor lärarbrist. Har vi färre lärare, vilket vi faktiskt riskerar att få, är det viktigt att vi säkerställer att de lärare vi har jobbar så mycket som möjligt med kärnuppdraget, som ju är att undervisa.

Vill du utöka lärarnas undervisningstid?

– Snarare tiden de ägnar åt sådant som hör undervisning till, alltså förarbete, undervisningstid och efterarbete. Jag tror att det skulle höja inte bara yrkets attraktivitet, utan också höja de svenska skolresultaten. De två hänger ihop, och jag tror att vi skulle få rätt omedelbara effekter på båda om lärarna fick ägna mer av sin arbetstid åt just undervisning i alla dess delar.

Vad bör lärare göra mindre av för att få mer tid till undervisningen?

– Administration är ju ett uppenbart svar. Sedan vet jag att många lärare upplever att föräldrar kräver allt mer, och allt snabbare kommunikation med enskilda lärare. Det måste vi hitta ett sätt att hantera, den frågan kan annars bli svår att lösa framöver när gränserna för hur, och när och vad en enskild lärare kommunicerar med föräldrar flyttats.

Du tog också upp att många lärare lämnas ensamma, utan stöd från ledning eller huvudman. Varför är det så?

– En orsak kan vara att många inte tänker på att läraryrket är ett ganska ensamt arbete. Du har som lärare ansvar för många människors lärande, de flesta lärare står dock ensamma i klassrummet. Därför är kollegialt lärande oerhört viktigt, liksom stöd från ledning och huvudman. Vi måste hjälpas åt att både bekräfta och utveckla även det som är bra.  

Du sa också att man kan jobba väldigt hårt och ändå känna arbetsglädje. En skolutvecklare skriver på Twitter: ”De lärare som känner arbetsglädje jobbar ofta hårt. För hårt. Vi vill väl inte att ambitiösa bränner ut sig?”. Vad är din kommentar på det?

– Vi måste hitta balansen mellan arbetsglädje, ambition, att jobba hårt, och att hitta energi som gör att det fungerar. Här finns ingen universallösning, det handlar om att varje enskild individ måste ha en arbetssituation som passar just hen. Vi uppfattar också begreppen olika, när jag sa ”att jobba hårt” uppfattade många det som ”att jobba mycket”. Det behöver det ju inte betyda, att jobba hårt kan också vara att gå djupt in i en uppgift och åstadkomma bra resultat. 

ur Lärarförbundets Magasin