Läs senare

Andy Griffiths: Humor nyckeln till ungas läslust

Ungas läsningAll läsning är av godo och humor är nödvändig för att fånga ungas läslust, anser barnboksförfattaren Andy Griffiths, känd för böckerna om trädkojan. Under sitt Sverigebesök delar den före detta engelskläraren med sig av goda råd för att inspirera unga att läsa.

av Lotta Holmström
16 Mar 2017
16 Mar 2017

I den tjocka väggen mellan rotundan och de omgivande salarna i Stockholms stadsbibliotek finns en lönndörr. Vi tar oss in och Andy Griffiths får knappt plats med benen när vi slår oss ner i varsin fåtölj i prånget som effektivt stänger ute sorlet från den väntande publiken utanför. Strax ska han delta i en paneldebatt om ungas läsande, och intresset är stort.

Rummet skulle kunna vara taget ur en av Andy Griffiths fantasifulla böcker om trädkojan, som tagit unga läsare världen över med storm.

Den australiske författaren har brunnit för att väcka ungas läslust ända sedan han arbetade som engelsklärare i Melbourne för många år sedan.

Böckerna om trädkojan

Böckerna om trädkojan är en slags falsk biografi om Andy Griffiths, tecknaren Terry Denton och Andys fru Jill Griffiths, som också är delaktig i skapandet av böckerna.

Trion bor i en fantastisk trädkoja där vad som helst kan hända. Här är det 0% vardag och 100% fantasi som gäller. I trädkojan finns bland annat ett akvarium med hajar, en marshmallowskanon, en glassavdelning med 78 smaker, en skateramp med krokodilgrop, en chokladfors och världens farligaste berg- och dalbana. I varje del i serien har trädkojan vuxit med 13 våningar.

Böckerna har sålts i över 4 miljoner exemplar världen över och översatts till 24 språk.

– Att läsa skönlitteratur tränar fantasin och vidgar din mentala horisont, det får dig att må bra och för barn kan det också vara ett skydd att ha en annan verklighet att vistas i ibland. De lär sig se saker ur olika perspektiv vilket ökar deras empati. Sen bidrar det också till ett funktionellt läsande som de behöver för att kunna fungera i samhället, säger Andy Griffiths.

I Melbourne mötte han elever som inte tyckte att läsning var något för dem. Det är tråkigt att läsa, sa de. Själv kom han från ett läsande hem och hade vuxit upp med en mängd böcker av författare som Enid Blyton, Dr Seuss och Lewis Carroll.

– De böcker som fångade mig som barn hade mycket humor i sig, och när jag frågade eleverna vad de ville läsa var det ”något roligt”.

Då han inte hittade några riktigt roliga böcker till eleverna började Andy Griffiths själv teckna serier och skriva små berättelser för dem.

– Det var fåniga berättelser som att jag tog ett bad i badkaret och blev attackerad av hajar, och fick försvara mig med en gummianka. Ungarna älskade det.

Övningen utmynnade i att eleverna skrev sina egna badkarshistorier, illustrerade dem och så samlade Andy Griffiths ihop dem till en antologi som de fick med sig hem samt ett exemplar att ha i biblioteket.

– Jag sa till dem att nu är ni publicerade författare. De började förstå att böcker och berättande bara är ett sätt att interagera med andra människor.

Berättelserna han skrev för eleverna utvecklade sig till ett skrivande som varat i 20 år, och Andy Griffiths är en av Australiens mest kända barnboksförfattare med 28 böcker bakom sig. Den absurda humorn och berättarglädjen går som en röd tråd genom hans författarskap.

– Mina böcker riktar in sig på de allra första stegen när ett barn ska ta till sig läsning, att fånga läsintresset. Jag vill skapa en känsla av frihet och vidgade vyer. Det har väglett mitt skrivande så pass att det är fritt från tydliga budskap eller analyser av sociala frågor.

De började förstå att böcker och berättande bara är ett sätt att interagera med andra människor.

De delarna får komma senare, när barn går vidare med sitt läsande, men för att kunna göra det handlar det om att bygga grunden med lästräning och att skapa en lust till läsandet, säger Andy Griffiths.

– Jag försöker berätta en komplex historia med så få ord som möjligt. Jag låter illustrationerna stå för beskrivningarna och visa mycket av händelseförloppet, så att unga barn, eller de som inte tycker om att läsa, kan engagera sig i en riktigt bra berättelse med minsta möjliga motstånd.

Han ser läsande som ett slags fantasispel.

– Du vet att det inte är på riktigt men samtidigt reagerar du fysiskt som om det vore det. Jag minns känslan från när jag själv var liten och vi satt i min kusins trädkoja, långt borta från de vuxnas värld, och berättade fantastiska berättelser för varandra, helt uppslukade.

– Så fungerar det när vi skriver böckerna om trädkojan idag – jag, illustratören Terry Denton och min fru Jill – vi spånar på på ett liknande sätt: ”Och så kan det här hända!” ”Och vad tror du om det här!” Vi leker på en professionell nivå, men det liknar vad jag gjorde som 10-åring i trädkojan. Vi har väldigt roligt.

Klarar sig barn som läser mycket skönlitteratur bättre även i andra ämnen?

– Ja, om du är bra på att läsa har du lättare att ta till dig även vetenskapliga texter. Och har du läst science fiction blir du en bättre vetenskapsman eftersom du kan föreställa dig saker bortom det du ser med blotta ögonen.

Andy Griffiths talar också om läsande ur ett psykologiskt perspektiv. Att läsandet kan hjälpa barn att hantera att världen kan upplevas som skrämmande och att de kan känna sig maktlösa.

– Det finns ett värde i att få färdas till en plats där de vanliga reglerna inte gäller. Så är det nästan alltid i böcker, någon gör något otroligt. Alice faller ner i kaningropen till en värld där drottningen springer efter dig och försöker hugga av dig huvudet. Jag tror det är väldigt välgörande både för att det är underhållande och för att det hjälper oss att hantera rädslor.

Ett annat exempel är berättelsen om Hans och Greta.

– Den bemöter en stark rädsla hos barn, att bli övergiven av sin familj. En annan rädsla är när häxan försöker äta upp barnen. Det handlar om en vuxen som inte beter sig enligt reglerna. Det slutar med att de dödar henne, och det är en mycket rådig och modig handling.

– Psykologiskt är det nyttigt att ha följt med Hans och Greta på deras resa och konfronterat dessa rädslor. Barnen inser att de kan klara sig ganska bra, säger Andy Griffiths.

Saknar du att undervisa?

– Jag undervisar bara på ett annat sätt idag. Om jag ägnar mig åt att skriva så spännande, engagerande och larvigt som möjligt, så att det fångar upp barn och blir en hjälp för dem att komma igång med att läsa, ger det mig en stor tillfredsställelse.

Andy Griffiths tipsar

Två av Andy Griffiths skrivövningar för elever

 

Lådan

Andy Griffiths råd är att börja med en liten uppgift:

”Jag sa ’rita en låda’. Alla kan rita en enkel fyrkant. Sen fick de skriva ’Öppna inte denna låda’ på lådan. Därefter fick de rita sig själva när de öppnar lådan. ’Rita det som kommer upp ur den.’

Det blev en rolig övning. Någon ritade fjärilar, någon ett hemskt monster, ytterligare någon en stor explosion. Sen fick de i uppgift att skriva en mening om vad som hände. ’Jag öppnade lådan och då kom det ut en…’.

Det räckte. De började engagera sig i varandras skrivande och började tävla om att hitta på det galnaste och mest förvånande som skulle kunna komma ut ur lådan.”

 

Flödesskrivning

Ställ ett tidur på 3 minuter. Säg till eleverna att nu ska ni skriva om till exempel hundar, och ni får inte stanna upp under hela tiden. Fortsätt bara skriva. Det resulterar i en massa texter som ibland är roliga, ibland gripande, där de inte tänker på att skriva utan bara skriver. Ofta påbörjar de en berättelse om en hund de haft eller kanske skriver de om sin hundrädsla. Sen tar vi ett varv och läser för varandra.

Det sker utan bedömning. Det är viktigt, för om du säger att nu ska ni skriva om hundar och sen ska ni få betyg, då blir det svårt att slappna av och vara kreativ. Om man istället säger att det här betygsätts inte, vi ska alla bara skriva och om ni vill får ni läsa upp det efteråt, men det är inget tvång, då slappnar de av och kan leka fram sina texter. Då blir de som bäst.

Sedan kan man dela med sig av texterna i klassen och den typen av kreativt skrivande blir en form av kommunikation. Helst ska även läraren skriva en berättelse och dela med sig av den. Du behöver inte vara duktig på att skriva, bara skriv om hundar eller färgen blå eller vad du kommit på för övning, precis som eleverna. Om du vågar dela med dig av resultatet vågar de också.

Livesändning

Se seminariet om läsning

Lärarnas tidning sände seminariet om att väcka läslust hos unga live på vår Facebooksida. Här kan du ta del av sändningen i efterhand. Vi beklagar ljudkvaliteten.

Medverkande, från vänster:

  • Anne-Marie Körling, läsarambassadör, lärare och författare
  • Andy Griffiths, författare
  • Anders Palmaer, författare, kritiker och förlagsredaktör
  • Katti Hoflin, Stockholms stadsbibliotekarie och ordförande för Läsdelegationen

ur Lärarförbundets Magasin