Läs senare

Dålig information – fick jobb ändå

Awaz Marouf fick fast jobb som modersmålslärare redan efter fem år i Sverige. Förra året utökades hennes behörighet till matematik och biologi efter en SÄL-utbildning i pedagogik.

25 Jan 2006

Det har gått lite på räls för Awaz Marouf att etablera sig som lärare i Sverige. Men hon tycker ändå att arbetsförmedlingen borde ta ett större ansvar.
    – De bör informera om vilka vägar man kan gå för att få behörighet och ordna praktik. Hur ska man annars veta hur man ska göra?
   Awaz Marouf utbildades under fyra år i Irak och fick därefter rätt att undervisa på högstadiet och gymnasiet i biologi och kemi. Hon jobbade som lärare i 14 år, först i Kurdistan på kurdiska och de sista tio åren i Bagdad på arabiska.
   Till Sverige kom hon för precis tio år sedan och började läsa svenska för invandrare, sfi. Efter nio månaders svenska läste hon matte och engelska på komvux och blev sedan klar med svenska A och B, alltihop i Hudiksvall.
   Det var mer en slump att Awaz Marouf utbildade sig till lärare och hon ville egentligen sadla om till att bli damfrisörska eller barnmorska när hon kom till Sverige. Men på arbetsförmedlingen tyckte de att hon ju redan hade en bra utbildning. I augusti 1998 flyttade hon till Stockholm.
   – Åh, det var tråkigt i Hudiksvall! Jag är van vid stora städer …


Väl i huvudstaden sökte Awaz Marouf jobb överallt och fick snart napp: ett vikariat i Skärholmen som modersmålslärare i arabiska. Där är hon fortfarande kvar.
   – Året därpå hörde jag att det fanns kompletteringskurser för invandrade lärare och ingenjörer på Södertörns högskola. Men jag kunde inte börja där, för ekonomins skull. Jag hade ju ett jobb som jag inte ville förlora och jag ville inte låna så mycket pengar.
   Men för att få fast anställning måste hon ha behörighet och hon skickade sina papper och betyg till Högskoleverket. Kraven var lärarutbildning, svenska A och B och att hon skulle ha jobbat i Sverige under minst tre terminer. Inga problem, Awaz Marouf fick sin behörighet som modersmålslärare och därmed fast anställning.
   Hon frågade vad som krävdes för att få behörighet i biologi och fick veta att hon måste jobba som lärare i ämnet under minst två terminer och med en mentor.
   – Men jag ville inte lämna det fasta jobbet för att praktisera! En av de svenska lärarna här frågade mig ofta om jag inte ville bli klasslärare. Efter ett tag fick jag 50 procent som lärare i matematik och 50 procent som modersmålslärare. 

2004 tog Högskoleverket kontakt och informerade om SÄL-utbildningen. Då hade ju Awaz Marouf redan ”praktik” på Lillholmsskolan och hon fick en mentor. På distans läste hon pedagogik. Det blev ett par tuffa terminer med heltidsjobb och teoriplugg på halvtid, men våren 2005 var hon klar.
   – Då fick jag löneförhöjning! Med behörighet känner man sig säkrare och tryggare och nu kan jag söka andra jobb också.
   Inte för att hon någonsin har sökt sig från Skärholmen. Hon trivs på sin skola där hon tycker att hon med sina språkkunskaper kompletterar de andra lärarna. Nu undervisar hon en sjua i matematik, NO och modersmålet.
   – Jag kan hjälpa mina elever på kurdiska och arabiska direkt i klassrummet.

Det svenska skolsystemet tycker hon passar för svenska elever men inte för alla invandrade elever.
   – Till exempel när man säger att eleverna själva är ansvariga för att skaffa sig kunskaper. Det fungerar inte för vissa, om det inte finns betyg och prov. De behöver mer vägledning och då måste man ändra på systemet.

ur Lärarförbundets Magasin