Läs senare

De föräldrarna glömmer jag inte

av Mikael Ekström
19 Jan 2017
19 Jan 2017
Mikael Ekström är grundskollärare 1—7 på Banslätts­skolan i Tullinge.

Det var ett av de sista utvecklingssamtalen för terminen. I vanlig ordning avslutade jag med frågan: ”Finns det något ni från hemmet vill ta upp eller fråga?” Ni vet alla vilka funderingar som luftas då:

1) Vi vill ha mer läxa/mindre läxa.

2) Vad står det i läroplanen om ditten och datten?

3) Mitt barn känner sig ____________ (sätt in valfritt ord).

Den här sena eftermiddagen kom det en frågeställning jag inte kan minnas att jag någonsin hört tidigare. Frågan som kom från förälderns mun löd:

”Är Jackie respektfull mot sina lärare?”

Varför är inte fler föräldrar intresserade av hur deras barn uppför sig mot andra?

För att citera den utmärkte journalisten Maciej Zaremba: ”Det var som om någon öppnade fönstret i ett kvavt rum.”

Frågan som den här föräldern ställde borde vara självklar och ställas av samtliga föräldrar, men så är dessvärre inte fallet, som vi alla vet.

Varför är inte fler föräldrar intresserade av hur deras barn uppför sig mot andra människor i skolan?

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, men de senaste 20 åren har jag upptäckt en förändring bland elever och föräldrar. Det började med att eleverna blev mer och mer jag-centrerade, allt var alltid någon annans fel.

Fraserna ”det var inte bara jag” och ”men hen då?” blev allt vanligare. Nu har denna otrevliga jag-centrering nått föräldrarna.

Det är hyfsat tröstlöst att ringa föräldrar för att berätta att deras ängel varit våldsam när föräldrarna numera köper sina barns utsagor till 100 procent och mer än ofta sanktionerar att barnen bör lösa dispyter med våld. Föräldrar låter barnen göra, och uppföra sig, som de vill. Jag generaliserar naturligtvis, men förändringen finns där. Jag vet det, du vet det, alla vet det.

Nåväl, jag kunde glädja föräldern att Jackie var en mönsterelev som var synnerligen trevlig mot både lärare och elever. Föräldern blev genuint glad för det beskedet och tackade för sig med orden ”Ni lärare gör ett bra jobb!”

Det kändes skönt att höra, för vi gör ett bra jobb, även om det finns dagar då vi nog alla tvivlar på oss själva och på framtiden. Vi får aldrig glömma elever som Jackie eller Jackies för­äldrar.

ur Lärarförbundets Magasin