Läs senare

En bur för skolutveckling

De vill ge skolutvecklingen en skjuts framåt, och de gör det genom att stänga in 30 lärare, fem skolutvecklare och fem elever i en bur av plexiglas på Skolforum. Där ska deltagarna arbeta fram lektionsplaner och idéer med hjälp av uppdrag från nio ”agitatorer” under nio timmar. Lärarnas Nyheter har träffat Per Falk, Joakim Vollert och Henrik Widaeus, initiativtagarna till The Cage.

25 Okt 2011

Det var på mikrobloggen Twitter som trion pratade ihop sig om att skapa ett mikrokosmos för skolutveckling. Skolforum nappade och nu blir The Cage verklighet den 31 oktober.
– Vi är ute efter att ge skolan häftiga, spännande uppdrag, utifrån kommande och inifrån kommande, säger Henrik Widaeus.
De inbjudna talarna kallar de för agitatorer, och deras roll är att utmana skolan på ett positivt sätt.
– Det ska vara vasst, men med kärlek, säger Joakim Vollert.
Agitatorerna kommer presentera uppdrag för de 40 deltagarna, som de sedan jobbar med i buren, i grupp eller enskilt. Arbetet utgår från Lgr11 och Gy11. Det kommer att vara krävande, tror trion, men också givande.

Arrangörerna vill ge en motbild till den negativa bilden av skolan som de tycker ofta ges i massmedia.
– Det händer så otroligt mycket positivt, som aldrig kommer fram, i skolan också. Det kan göra mig väldigt frustrerad ibland. Det här ger oss en chans att visa vad skolan också kan vara. Det är en riktig lärsituation med riktiga lärare, riktiga elever och riktiga skolledare, säger Per Falk.
Att hitta passionen är ett undertema på The Cage, berättar Henrik Widaeus.
– Det ställs inte krav på passion inom skolan, till skillnad från näringslivet där gruppledare och chefer måste kunna entusiasmera, fyller Joakim Vollert i.

Henrik Widaeus poängterar lärarens viktiga roll, att se och lyfta elever. Fem elever kommer också att vara med i buren. Två av dem, Carro och Linda från Nacka gymnasium, skriver på The Cages sajt om sina förväntningar på att tillbringa nio timmar i plexiglasburen: ”Vi tror att glasväggar kommer att öppna upp tänkandet eftersom i ett klassrum är det lätt att man får en känsla att man är instängd, att man är fast bakom dessa fyra tegelväggar. Detta tror jag kan bidra till att sättet att tänka på kommer att förändras. Kanske kommer inlärning bli lättare när allting öppnas upp, både rummet och tanken?”
– Eleverna är otroligt viktiga. Lärarna äger läroplanen och undervisningen, men lärandet är elevens. Det glöms bort ibland. De måste vara med i sådana här processer, säger Per Falk.

Trion ser The Cage som ett format som skolor eller kommuner kan använda lokalt.
– Ta in lokala intressanta människor som ger uppdrag på ett liknande sätt. Varje skola behöver en sån här plats, säger Henrik Widaeus, och nämner skolbiblioteket som en möjlig arena.

Foto: Lotta Holmström

De arrangerar The Cage

Joakim Vollert, it-koordinator, Trosa kommun

Per Falk, lärare och ikt-pedagog, Nacka gymnasium

Henrik Widaeus, chef för Pedagogiskt centrum, Södertälje

 

Läs mer:

The Cages sajt

Agitatorerna och deras ämnen

Hans Rosling, professor i internationell hälsa på Karolinska institutet samt verksamhetschef på Gapminder Foundation.
Ämne: Största problemet med befolkningstillväxten är att den inte förstås!

Navid Modiri, konsult och föreläsare inom kommunikation och utveckling.
Ämne: Utbildning vs. inbillning!

Anne-Marie Körling, lärare.
Ämne: FETA FRÅGOR – STOR UNDERVISNING!
 
Ann-Marie Begler, generaldirektör för Skolinspektionen.
Ämne: “Klassrummet, begränsning eller möjlighet? Allas rätt till god utbildning”.
 
Mimmi Garpebring, Skolpolitisk sekreterare för Sveriges elevråd samt Statsvetenskap- och pedagogikstudent.
Ämne: Elevdemokrati eller skoldemokrati?  

Niklas Wass, creative advisor.
Ämne: Elevdemokrati eller skoldemokrati?

Eva Fors, it-pedagog och entreprenör, GIH och Playmood.se.
Ämne: Inte mer av samma gamla idrott, in med mer variation och mer rörelse

Johan Ronnestam, konsult inom digitala medier, creative director, föreläsare, innovatör och entreprenör.
Ämne: Skolan behöver en kunskapsrevolution!

ur Lärarförbundets Magasin