Ingår i temat
Källkritik
Läs senare

Fakta bra medicin mot hopplöshet

av Charlotta Hemlin
03 Mar 2017
03 Mar 2017
Charlotta Hemlin är lärare i svenska som andraspråk på Westerlundska gymnasiet i Enköping.

Hans Rosling är på allas läppar i skrivande stund. Röst efter röst stämmer in i hyllningskören till den bortgångne professorn i internationell hälsa. Överallt talar människor om Rosling som folkbildare, som pedagog och inte minst, som faktaförespråkare.

Rosling behövs, inte tu tal om det. Vi behöver personer som berättar om världen utifrån fakta till skillnad från personer, politiker eller partier som hävdar att de är ensamma om att våga säga som det är, trots att de egentligen sprider alternativa fakta eller ljusskygga ideologier.

Så fakta behövs, för att vi ska kunna ta ställning och fatta beslut på rätt grunder och för att världsbilden ska överensstämma med verkligheten. I ordboken förklaras fakta som sakförhållanden som inte kan bestridas, men fakta är faktiskt inte helt enkelt. Hur ska vi känna igen det när vi ser det? Hur ska fakta vaskas fram ur den strida ström av information som sköljer över oss? Som lärare vill jag att mina elever ska vara källkritiska, allmänbildade, faktamottagliga och helhetsseende men inser att vi har en bit kvar när jag hör dem diskutera konspirationsteorier och ifrågasätta Förintelsen.

Rosling imponerade i sin ihärdiga uthållighet.

I det välkända klippet där Rosling läxar upp en dansk journalist talar han inte bara om vikten av en grundläggande skolutbildning utan också om nödvändigheten att följa upp och uppdatera vår världsbild så att den stämmer. Och då räcker det inte ens med att titta på tv-nyheterna. Så hur kan jag vara säker på att jag själv inte lever mitt liv i en filterbubbla och att käpphästarna som jag stöder mig på inte i själva verket är faktoider eller föråldrad fakta?

Fakta är jobbigt. Krånglar till det och ställer krav på att vi tar emot och orkar lyssna på hela resonemang om orsaker och konsekvenser, i alla fall om fakta ska bli förståelse. Att orka fortsätta att förklara och förfäkta fakta blir en utmaning för oss lärare även när Roslinghyllningarna tystnat framåt våren.

Rosling orkade. Han imponerade i sin ihärdiga uthållighet. Han avfärdade inte människor som hopplösa utan förklarade tills de förstod. Han lär ha lagt lika mycket krut och engagemang på att förklara komplicerade förhållanden för Bill Gates som för en fattig kvinna i ett flyktingläger. Det är respekt. På samma sätt som det är respekt när en lärare orkar att bry sig om eleven som stönar ”orka” och somnar på bänken eller när en lärare fortsätter att gjuta mod i en elev som fått för sig att allt är hopplöst.

För det är inte hopplöst. Det är det fina med fakta. Att den faktiskt visar att världen i mångt och mycket har blivit så mycket bättre.

Alla artiklar i temat Källkritik (16)

ur Lärarförbundets Magasin