Läs senare

Fem grabbar på samma förskola

Fem manliga förskollärare på samma förskola. En utopi? Nej, inte på Gubbabacken i Malmö. Och det är inte en ordvits, förskolan heter faktiskt så.

29 Apr 2002

Först kom Camilo Pozo. Han var ung, kille och musiker. Han blev något av en vaktmästare som spelade fotboll och brottades med barnen, och de kvinnliga förskollärarna tyckte att han var exotisk och gullig.
Efter honom kom Thomas Stenberg. Han och Camilo fann varandra direkt. Sedan kom de andra och det ligger ingen medveten strategi bakom att anställa fem killar på samma förskola, berättar de. Men det är klart att det delvis var så att de sökte sig till varandra.
Ibland träffas de privat också. För att snacka killsnack.
– Det är inget fel på tjejsnack, men efter två år blev man ju lite trött på att bara prata gardiner och barn, säger Camilo.
Hur är det då att vara man i förskolan? Vad får man för roll? Och varför är så få män förskollärare?
Förutom Camilo Pozo och Thomas Stenberg deltar förskolans tre andra män i samtalet: Niklas Stensson, Claes-Göran Carlsson och Damir Ademovic. Tre förskollärare, två barnskötare. Alla jobbar de på Gubbabacken i stadsdelen Hermodsdal i Malmö.
– Det är jobbigt och slitigt att jobba med barn, men du får så mycket tillbaka i det här yrket, du lyfts av att arbeta med människor, säger Damir.
En dålig sak är lönen.
– I Sverige kan vi skryta om att vi har ett jämställt samhälle, men det är fortfarande machodominerat, säger Damir bestämt. De arbeten som har med människor att göra är fortfarande dåligt betalda. Mycket för att det är så många kvinnor i de yrkena, tror jag.
De andra håller med, men Claes-Göran Carlsson tycker att det är värt allt att vara med och fostra barn så att de blir trygga och klarar sig genom livet. Han är även fotbollstränare på fritiden.
– Om någon av killarna kommer vidare och får spela i allsvenskan så är det klart att jag blir glad, men om jag kan göra så att ett barn får en trygg framtid så betyder det mycket mycket mer.
Vad får då manliga förskollärare för roll i personalgruppen?
När Camilo kom som den första killen bland 25 tjejer, spelade han fotboll och fick vaktmästarrollen. Efter ett tag ”pysslade” han med barnen, eftersom alla kvinnorna gjorde det. Det är inget fel på det, men det var inte hans grej. När Thomas kom började han spela fotboll igen.

Är det alltså fotbollsspelare manliga förskollärare ska vara?
– Vi har alla våra olika roller och begåvningar, var och en måste göra det han eller hon är bra på, säger Niklas.
Damir tror att det finns vissa bestämda föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt. Det sociala arvet spelar in, menar han, vi har lärt oss vad som är manligt respektive kvinnligt.
– Jag tror att det finns könsskillnader, men det är egentligen en filosofisk fråga vad som är manligt och vad som är kvinnligt.
De är i alla fall överens om att det är bra att det är flera män på Gubbabacken, de är utspridda så att det arbetar en man på varje avdelning.
De tror att killar kanske är rakare än tjejer, och mer tillåtande. När de själva ser två småkillar på förskolan brottas på skoj, ser de att det är på skoj och låter dem brottas ett tag, så länge de följer reglerna. Kvinnliga förskollärare skulle nog rycka in tidigare.
– Det är svårt att peka på en punkt vad som skiljer oss från kvinnorna, det viktigaste är att vara en manlig förebild för barnen, visa dem att män både kan byta blöjor och diska, säger Thomas.
Hans egen pappa är från Slovenien och macho. Han har aldrig diskat i hela sitt liv.

Varför söker sig så så få män till förskolläraryrket?
– Jag har faktiskt träffat flera unga killar som vill jobba med barn, men många tror att det bara handlar om att klippa och klistra, säger Niklas.
Claes-Göran tror att det är svårt att få en kille i 16årsåldern att vilja jobba med barn.
– Säger man till honom att han ska jobba med barn slår han bakut, det är min erfarenhet.
En vanlig reaktion när de träffar nya människor är: ”Så spännande! Men man tjänar inte så bra va?”
– Jag tycker det är konstigt att ingen reagerar så när kvinnor tjänar dåligt. Det anses mer normalt. En av anledningarna att det är dåligt betalt är kanske att många av de kvinnliga förskollärarna har män som tjänar 25.000 kronor i månaden och därför inte har kämpat för att lönerna ska höjas, säger Claes-Göran.
De tror också att det kan vara dålig information om förskolläraryrket till niondeklassare som ska välja till gymnasiet. Något de fick höra av syokonsulenter när det begav sig var standardformuleringen ”Välj data, det är framtiden”.
– Jag läste data ett år men det var inget för mig, berättar Thomas.
Att vara förskollärare är mycket roligare. Där får man vara med och forma barns liv. Det är männen eniga om.

ANNIKA DZEDINA

ur Lärarförbundets Magasin