Läs senare

Fler skolor satsar på rasten

FritidspedagogikAllt fler av landets skolgårdar har en strukturerad form av rastverksamhet. Det visar en inofficiell kartläggning.

av Stefan Helte
27 Apr 2017
27 Apr 2017

Det är fritidspedagogen och rastutvecklaren Olof Jonsson på Hisingtorpsskolan i Jönköping som står bakom kartläggningen.

I början av april frågade han medlemmarna i Facebookgruppen Rastaktivisterna! hur många skolor som har en strukturerad form av rastverksamhet. Hittills har representanter för 525 skolor svarat att de har det. När samma fråga ställdes i gruppen 2013 var det ungefär 300 skolor som svarade att de har det.

– Ökningen är väldigt positiv. Allt fler blir medvetna om att rastverksamheten är ett tydligt samverkansområde mellan fritidshemmet, skolan och förskoleklassen, där kompetensen hos lärarna i fritidshem kommer till sin rätt, säger Olof Jonsson.

Har inte alla skolor rastverksamhet?

– De kanske har raster. Men det är inte säkert att man på skolan har ett tydligt syfte och mål för rasten i enlighet med läroplanen eller att den kan utvärderas i den systematiska kvalitetsuppföljningen.

Nu ska Olof Jonsson gå vidare med kartläggningen och efterlysa utförligare svar på hur olika skolor bedriver sin rastverksamhet.

– Det kan så frön till hur andra skulle kunna göra, säger Olof Jonsson.

 

ur Lärarförbundets Magasin