Läs senare

Flera vinster med delat ledarskap i lokalavdelningen

LedarskapPå Lärarförbundets lokalavdelning i Skellefteå är ordförandeposten sedan i höstas delad.
– Vi vill kunna fortsätta verka som lärare. Det blir också mindre sårbart, säger Carina Bergqvist, den kvinnliga halvan av ordförandeduon.

av Lisa Blohm
16 Nov 2017
16 Nov 2017
På Lärarförbundets lokalavdelning i Skellefteå är ordförandeposten sedan i höstas delad mellan lågstadieläraren Carina Bergqvist och musikläraren Mikael Johansson. Foto: Lärarförbundet Skellefteå

När Skellefteås mångåriga ordförande Anita Ericsson bestämde sig för att lämna sitt uppdrag, väcktes tanken på ett delat ordförandeskap. Den 1 augusti tog så lågstadieläraren Carina Bergqvist och musikläraren Mikael Johansson över.

– Den stora fördelen är att man kan ha sin förankring kvar i skolan. Det är en fördel för mig både som ordförande och som person. Det vore tråkigt att lämna lärarrollen helt, säger Mikael Johansson.

Genom att ordförandeskapet är delat hoppas lokalavdelningen att det blir lättare för ordförandena att täcka in hela den geografiskt stora kommunen och vara mer tillgängliga för de runt 2.200 medlemmarna.

– Vi tilltalades också av tanken att vara en man och en kvinna och vi finns i olika delar av verksamheten. Jag jobbar i grundskolans tidigare år och Micke i grundskolans senare. Vi kan komplettera varandra, säger Carina Bergqvist.

De har tre dagar facklig tid var i veckan och går omlott – utom på måndagar. Då ska de hinna prata mer med varandra. Hur har det då fungerat hittills?

– Jag har inte hunnit känna efter riktigt. Vi kanske inte hinner prata med varandra lika ofta som vi önskar, men vi hörs ju ofta via telefon och mejl, säger Carina Bergqvist.

– Det är lite av en utmaning att hitta tiden att prata ihop sig om det långsiktiga, säger Mikael Johansson.

Från början förberedde de styrelsemötena tillsammans, men funderar på att turas om för att spara tid. De har också delvis olika områden på sin huvudsakliga lott.

– Har man ett delat ledarskap är det bra att resonera, fördela och ta ansvar för olika delar. Och det är en fördel att man kan fokusera mer eftersom man kan släppa vissa delar, säger Carina Bergqvist.

Hittills verkar det inte ha varit några konflikter. Mikael Johansson verkar heller inte särskilt orolig för om de ibland har olika uppfattningar.

– Det räknar jag nästan med, att vi får diskutera saker. Och det är ganska bra att bli påmind om att diskutera med styrelsen. Än så länge ser jag bara vinster med att få stöta och blöta saker.

Vad händer om ni inte är överens om ett beslut på ett styrelsemöte och det väger jämnt?

– Jag vet inte. Vi har inte hamnat i ett sånt läge. Det skulle ju kunna inträffa, även om vi ofta har diskuterat före mötet, säger Carina Bergqvist.

Den tidigare ordföranden Anita Ericsson är kvar som huvudskyddsombud i drygt ett år. Hon berättar att hon spontant först tyckte att ett delat ordförandeskap lät svårt.

– Det gäller att gå i takt. Det får inte bli för mycket dubbeljobb, men samtidigt måste det finnas tid att snacka ihop sig, så att man har samma budskap och så att arbetsgivaren inte får en favoritordförande, en som är lättare att resonera med, säger Anita Ericsson.

Farhågorna till trots, stöttade hon sedan tanken på ett delat ledarskap och tycker att det var rätt. För det finns också en hel del vinster, tror hon.

– Man blir inte så ensam, kan stötta varandra och ha en fot kvar i yrket. Det är inte lätt att kombinera det fackliga med lärarrollen, och jag ser ju det pris som jag har fått betala som ordförande på heltid i många år. Jag har tappat i min professionella kunskap som lärare.

För lokalavdelningen i Skellefteå är anpassningen av den interna organisationen en viktig del just nu, konstaterar Mikael Johansson.

– Annars är det väl lite samma frågor som på andra håll – att rekrytera och behålla medlemmar. Lärarbristen i Skellefteå och hur den påverkar arbetsbelastningen är en annan viktig fråga, säger han.

Det finns ytterligare några lokalavdelningar i Lärarförbundet med delat ordförandeskap, även om det är en ovanlig lösning.

 

ur Lärarförbundets Magasin