Ingår i temat
Lärarlegitimation
Läs senare

Flumpedagogen låter legget vila

Förskolläraren och bloggaren Jan Kjellin anar ett luftslott

22 Sep 2011

BIld: Per Eriksson

Jan Kjellin tänker hålla på sig ett tag innan han ansöker om legitimation. Om han alls gör det. Trots att han har examensbevis som förskollärare, har jobbat sedan 2006 och det vore lätt som en plätt att bli leg förskollärare.Anledningen är att han inte är säker på att det kommer att bli så bra som alla säger. Och Jan Kjellin vill alltid bilda sig en egen uppfattning om nymodigheter. Om det som alla talar om. Om det som är »mainstream«.

— Jag har ett lite obstinat personlighetsdrag. Jag vill inte tycka som alla andra, inte vara som alla andra.

Han har en ledig eftermiddag och är hemma i villan i Falun med barnen Tora och Holger. Sensommarvärmen dröjer sig kvar. I bakgrunden blånar bergen.

— Jag vill se mera av vilka konsekvenser legitimationen får i praktiken innan jag tar ställning, säger han.

Jan Kjellin menar att det är mycket som tyder på att legitimationen mest är ett luftslott. Åtminstone för förskollärarnas del. Förskolans kvalitet kan garanteras på andra sätt.

— Legitimationen flyttar fokus från den verkliga orsaken till de problem som finns, nämligen den omfattande neddragningen av resurser. På min förskola kan vi till exempel numera bara ha ett par timmars kvalificerad pedagogisk verksamhet per vecka för varje åldersgrupp. Resten av tiden leder resursbristen till att vi får improvisera verksamheten.

Han tror att legitimationen kan föra med sig att ytterligare ansvar läggs på förskollärarna för hur det är i förskolan.

— Legitimerade förskollärare ska klara av att hantera alla situationer, oavsett hur resurserna ser ut. Det ligger underförstått i den fina titeln.

Han undrar också hur man kan bedöma om någon är tillräckligt bra för att bli legitimerad under det första året.

— Jag var inte en särskilt bra förskollärare under mitt första år. Så är det väl för de flesta. Risken finns att legitimeringen bara blir en tom ritual.

Och vilken roll får den förskollärare som eventuellt avstår från att legitimera sig? undrar han. Enligt den nya skollagen så är det bara legitimerade förskollärare som får bedriva undervisning. Och enligt den reviderade läroplanen är det förskollärarna som har ansvaret för den pedagogiska verksamheten.

— Blir olegitimerade förskollärare kanske ett slags barnskötare i praktiken?

Det är Jan Kjellin som ligger bakom lärarbloggarna »Flumpebloggen« och »Skäggig dagisfröken«. Flumpe i Flumpebloggen är en brutalt förkortad flumpedagog. Tillsammans med några likasinnade har han velat erövra benämningen flumpedagog från utbildningsminister Jan Björklund och förknippa det med antiauktoritär pedagogik. På Flumpebloggen har han luftat sin kritik mot legitimationen.

— Först var det bristen på ordning och reda som var skolans problem. Sedan blev lärarna det stora problemet i Björklunds värld. Nu ska legitimeringen lösa problemen. 

Personligt: Jan Kjellin

Ålder 39.

Familj Åsa, dramapedagog, Tora, 5 år och Holger 3 år.

Gillar Hårdrock och film. Letar gärna efter mer udda låtar och filmer.

Reflektion »Blev man inte hårdrockare, så fick man bli förskollärare. Det finns vissa likheter som hög ljudnivå och att man måste vara lite självdestruktiv för att ge sig in i det.«

Bloggar »Flumpebloggen« och »Skäggig dagisfröken«.

Alla artiklar i temat Lärarlegitimation (11)

ur Lärarförbundets Magasin