Läs senare

Första kullen har gått ut snabbspåret

SnabbspåretHögtidliga tal, ministrar, glädjetårar och folkdans. Avslutningsceremonin för den första kullen nyanlända lärare och förskollärare i snabbspåret blev en riktig fest.

av Ola Rennstam
22 Dec 2016
22 Dec 2016
Första kullen har gått ut snabbspåret
Avslutningsceremoni för den första kullen utländska lärare som genomgått snabbspåret på Stockholms universitet. Tillsammans besitter de 20 lärarna och förskollärarna 200 års arbetslivserfarenhet som nu kommer det svenska samhället till del. Foto: Ola Rennstam

I våras träffade Lärarnas Tidning tjugofemåriga Zakaa Mousa som då precis hade börjat i snabbspåret för nyanlända lärare och förskollärare på Stockholms universitet. Som en av tjugo elever i den allra första kullen var Zakaa förväntansfull och målinriktad. Nu, 26 veckor senare, står hon med en ros och ett intyg i handen och ett stort leende på läpparna efter avslutade studier.

– Det är mycket känslor just nu. Snabbspåret har verkligen passat mig jättebra. Innan jag började visste jag inte vilken väg jag skulle gå för att bli legitimerad förskollärare, inte ens Arbetsförmedlingen visste. Men nu vet jag vad jag behöver, sammanfattar Zakaa Mousa.

Snabbspårsutbildningen har bedrivits både på arabiska och svenska, vilket varit en stor fördel enligt Zakaa Mousa. Det har gjort att hon kunnat tillgodogöra sig kunskaperna redan från dag ett. Även mixen av teori och praktik tilltalar henne.

– Min praktik på en förskola i Södertälje var en väldigt lärorik och nyttig erfarenhet. Och jag har erbjudits ett vikariat där, säger hon.

För kursläraren Helén Bodström har den första kullen varit speciell.

– Det har varit jätteroligt att få följa den här gruppens utvecklingsresa. Det har varit unikt på många sätt. Tack vare att vi undervisat på både svenska och arabiska samtidigt har eleverna kunnat diskutera komplexa saker på sitt modersmål. Trots att deras svenska inte har varit perfekt har de fungerat väldigt bra på praktikplatserna. Det märks att de har sin yrkesidentitet och yrkesstolthet med sig oavsett, säger hon.

Zakaa Mousa har genomgått snabbspåret för nyanlända lärare och är mycket nöjd. Foto: Ola Rennstam

Zakaa Mousa har en fyraårig förskollärarutbildning men hann aldrig börja jobba eftersom kriget i Syrien kom emellan.

– De pedagogiska teorierna här är de samma som på lärarutbildningen i Syrien men det finns saker som skiljer, som till exempel genus och mångkultur. Det hade vi inte i Syrien.

De 20 eleverna i den första kullen har en samlad yrkeserfarenhet på 200 år som snart kommer den svenska skolan och förskolan till del. Flera av deltagarna kommer nästa termin att fortsätta sina lärarutbildningar inom Utländska lärares vidareutbildning, ULV. För Zakaa Mousa väntar den närmaste framtiden kompletterande studier i svenska som andra språk och att få sin lärarlegitimation.

Men innan hon och hennes klasskamrater kan ge sig ut i “verkligheten” var det dags för avslutningsceremoni. Den hölls i Aula Magna på Stockholms universitet under stor pompa och ståt. Eleverna gratulerades av både högskoleminister Helene Hellmark Knutsson och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson, själv lärare i matte och fysik.

Båda statsråden påpekade i sina tal att den kompetens som pilotgruppen besitter verkligen är efterfrågad i den svenska skolan.

Under stort jubel från den fullsatta aulan fick eleverna därefter gå upp på scen och ta emot rosor och intyg. Väl uppe på scen bjöd eleverna, som kommer från Syrien, Irak och Palestina, på både sång och traditionell folkdans från sina hemländer.

För tillfället har 420 personer påbörjat liknande snabbspårsutbildningar vid fem olika lärosäten runt om i landet. Regeringens mål är att nå de 2 000 nyanlända lärare och förskollärare som är inskrivna på Arbetsförmedlingen.

ur Lärarförbundets Magasin