Läs senare

Fridolin: Det finns inget förråd av behöriga lärare

LärarbristenAndelen legitimerade lärare i svenska grundskolan har sjunkit, från 72,7 procent förra läsåret till 71,4 detta läsår. Utbildningsminister Gustav Fridolin ser ljuspunkter trots det dystra läget, men Camilla Waltersson Grönvall (M) saknar konstruktiva lösningar från regeringen.

22 Mar 2017

 

Behovet av legitimerade och behöriga lärare är långt större än tillgången och skolorna måste göra en mängd avsteg från behörighetskraven.

Utbildningsminister Gustav Fridolin ser ändå en positiv del i utvecklingen:

Gustav Fridolin, utbildningsminister.

– Det är ett starkt besked från landets skolor att investeringarna vi gör kunnat leda till 16500 nyanställda på ett år. Men det finns inget förråd av behöriga lärare. Anställer man fler så påverkar det andelen behöriga. Därför är det viktigt att det finns vägar att läsa in sin behörighet, säger han.

Hela två tredjedelar av de som nyanställts i skolan det senaste året saknar lärarexamen. Det som krävs är en utbyggd lärarutbildning, enligt Fridolin.

– Vi har under alldeles för lång tid utbildat för få lärare. Därför bygger vi nu ut lärarutbildningen, inte minst med fler möjligheter för andra akademiker att läsa in behörigheten, säger han.

Camilla Waltersson Grönvall, utbildningspolitisk talesperson Moderaterna.

Camilla Waltersson Grönvall, Moderaternas utbildningspolitiska talesperson, är upprörd över lärarbristen och saknar konstruktiva lösningar från regeringen.

Hon talar om kombinationen av lärarbrist, lärare som hoppar av utbildningen eller lämnar yrket, utmaningar när det gäller elevernas kunskaper samt fler elever i skolorna – och tycker inte att regeringen kommer med några konstruktiva lösningar.

Waltersson Grönvall vill ha fler vägar in i läraryrket, där akademiker snabbt kan komma in i lärarutbildning utan ”dagens svåra regelsystem”, som hon säger. Exempelvis vill hon ha en utökning av KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) och satsningen Teach for Sweden.

Att skapa nya platser på den ordinarie lärarutbildningen räcker inte, tycker hon.

– Inte om du inte samtidigt förändrar den i grund och botten, för den måste ställa mycket högre krav.

ur Lärarförbundets Magasin