Läs senare

Fritids lär ettor nätvett

Barnen övar på att bli en bra chatt-kompis och att hantera kränkande förslag.

13 Dec 2013
Fritids lär ettor nätvett
TESTAR. Förstaklassarna Oskar Nordén och Hilda Nordgren bekantar sig med skolans nya datorplattor. Bild: Maja Brand

Silverfärgade surfplattor ligger och väntar på bänkarna när 16 förstaklassare ramlar in från rasten på Sågtorpsskolans skolgård. Det är dags för ett nybörjarpass på skolans fritids som en gång i veckan jobbar med IKT — informations- och kommunikationsteknik. Grundläggande säkerhet­stänkande på internet står först på agendan.

– Då slår vi in det hemliga lösenordet, säger läraren Linnea Malmsten. Ni vet det där som ni inte får avslöja för någon.

»IKT« skriver hon sedan med stora bokstäver på whiteboarden.

– I som i information. Vad är det för något?

Eleverna verkar osäkra.

– Men är det någon av er som brukar googla?

Åtta händer skjuter upp i luften.Bild: Maja BrandSedan tre år tillbaka driver Linnea Malmsten IKT-fritids på Sågtorpsskolan i Nacka tillsammans med kollegan och fritidspedagogen Stina Hedlund. Här gör eleverna filmer med sina surfplattor, spelar onlinespel, chattar i sociala medier eller just bara googlar. De båda pedagogerna är med för att hjälpa barnen att tackla de problem som kan dyka upp.

– Det räcker att googla på kattunge så hamnar du lätt på vad vi kallar vuxensidor. Några elever skrev in det ­lokala ­fotbollslagets förkortning och hamnade på en sida för ut­manande underkläder, berättar Stina Hedlund.

Hon vill förbereda barnen på att internet fungerar så, att det inte är deras fel och att de inte behöver skämmas. Att hålla barnen borta från nätet är inget alternativ, bättre då att förebereda dem för vad som kan hända, tycker Stina Hedlund.

– Ja, för det vi ser är att internetanvändningen hela tiden går ner i åldrarna.

När Linnea Malmsten och Stina Hedlund drog i gång IKT på fritids förstod de snart att det barnen helst ville göra var att spela onlinespel. Populära spel är Minecraft och Moviestarplanet där man skapar sin egen »gubbe« (avatar) och spelar med andra kända eller okända spelare över nätet.

I spelen finns möjlighet att chatta och det som skrivs är inte alltid så trevligt.Bild: Maja Brand– Linnea spelade Movie­starplanet med några tvåor. Plötsligt kom det en avatar och frågade en av pojkarna om de skulle gå in i ett rum i spelet och knulla, säger Stina Hedlund.

Pojken valde att visa vad som hänt på den stora skärmen i klassrummet och kompisarna gav honom råd. De kom fram till att det bästa vore att blockera den andra spelaren från chatten och Linnea Malmsten passade på att visa hur man gör det.

Målsättningen är att varje tillfälle ska inledas med en diskussion om en säkerhets- eller värdegrundsfråga. Det kan handla om hur mycket man ska berätta om sig själv i sociala medier eller hur man är en bra kompis på nätet.

– I början när vi frågade barnen vad de gör om någon säger något elakt i ett chattforum så sa de att de svarar likadant eller värre. Då kunde vi markera att det inte är okej och förklara att de i stället kan prata med någon vuxen eller blockera den som kränker, säger Stina Hedlund.

De två pedagogerna deltar själva i onlinespelen med sina egna avatarer och det har blivit ett nytt sätt att kommunicera med eleverna.Bild: Maja Brand– Barn som alltid säger att allt är bra kan ha lättare för att skriva om sina problem på en chatt, säger Stina Hedlund.

Hur gör man då för att komma i gång med en sådan här verksamhet? Enligt Linnea Malmsten är svaret enkelt.

– Sätt dig bara ner bredvid ett barn och häng med. Vi har vår värdegrund, och ett samtal kring den kommer att starta naturligt.

IKT-pedagogik

  • IKT står för informations- och kommunikationsteknik och IKT-pedagogik handlar om att använda den tekniken som ett verktyg för lärande.

Läs vidare

Artikel: »IKT på fritidshemmet – ett socialt och kulturellt fenomen« skolporten.se
Film: Sågtorpsskolans IKTfritids finns på Youtube

Kom i gång med spel på nätet

    • Inventera elevernas internet- och spelvanor. Vad gillar de att göra? 

    • Involvera föräldrarna skriftligen eller på föräldramöte. Beskriv syfte och mål kopplat till läroplanen.
    • Samtala med eleverna om vilka spel de tycker passar på fritids.
    • Gör egna avatarer och delta i spelen tillsammans med eleverna. Så här ser Linnea Malmstens avatar ut:

    ur Lärarförbundets Magasin