Läs senare

Glöm inte de duktiga och skötsamma eleverna

DebattLägg inte all energi på de oroliga eleverna. Även de "riktiga skolflickorna" behöver få känna att de väcker intresse, skriver specialpedagogen Maija Balodis Karlsson.

Om debattören

Maija Balodis Karlsson

Specialpedagog

Hökarängsskolan

Stockholm

Hemma hos en familjevän sitter jag vid köksbordet och intar middag. Runt bordet trängs fyra skolbarn och alla vill berätta om hur det är i skolan.

Där sitter de små representanterna för årskurs ett, fyra, sex och nio. I årskurs nio går familjens äldsta dotter, hon har till synes höga betyg och är vad man kan beteckna som en riktig skolflicka. Ordentlig, redig, flitig, intresserad av skolan och siktar nu högt inför sitt gymnasieval.

Men det finns en sak hon inte förstår. Hon känner sig ouppskattad i skolan. Där har hon upplevt hur hon placerats mellan stökiga killar för att dämpa deras framfart varpå hennes mamma fick nog och flyttade henne till en friskola.

Hon smälter in i den beiga väggen.

Men även i friskolan ser hon att det är endast de stökiga, oroliga och tärande eleverna som får uppmärksamheten. De får utmaningar, belöningar, uppmuntran och framför allt väcker de intresse medan hon själv upplever att hennes goda uppförande går obemärkt förbi. Hon smälter in i den beigea väggen.

Skriv du med

Debattera hos oss!

Välkommen att göra din röst hörd i Lärarnas tidning. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararnastidning.se

Nu på vårterminen i nian ser hon tillbaka på sin skoltid med viss olust och många obesvarade frågor. Jag kan bara instämma. När tänker vi börja uppmärksamma de elever som uppför sig och sköter sig i skolan? När ska vi börja se dem och försvara deras intressen?

 

ur Lärarförbundets Magasin