Läs senare

Historien hörs bättre i radion

SO-läraren Adam Jönsson spelar in program med åttondeklassarna.

01 Nov 2013

Bild: Mikael Andersson

Hallå — hallå! Hallå — hallå! SO-läraren Adam Jönsson tittar ut från skrubben där dagens inspelning ska göras.

— Jag bara testar ljudet. Då måste man ha sån här radioröst, ursäktar han sig.

Adam Jönsson och fyra av hans elever i 8B på Sjöängs­skolan i Älvsjö, Stockholm, ska just spela in andra avsnittet av poddradio-programmet »Historie­pratarna«.

Poddradio, eller podcast som en del föredrar att kalla det, betyder att man spelar in ett radioprogram som via en ljudfil på internet görs tillgänglig för vem som helst.

Idén till Historiepratarna fick han under långa barnvagnspromenader under pappaledigheten då han fördrev tiden med att lyssna på poddradio-program.

— Jag tänkte: Det här är ju kul. Det vill jag testa med ­eleverna när jag kommer tillbaka.

Ett problem bara: Adam Jönsson hade ingen aning om hur man gör poddradio.

— Men jag googlade och hitta­de en massa bra sidor, där det stod hur man gör. Och så fick jag hjälp av skolans IT-pedagog.

Inspelningsstudion är ett pyttelitet rum intill musik­salen. På bordet trängs mikrofon och datamixerbord med bilder på mumier, kartor över de stora flodkulturerna och elevernas egna minnesanteckningar.

— Är ni klara? Då testar vi. Prata högt och så nära mikro­fonen som ni kan. Och det gör inget om ni kommer av er, då klipper jag bara bort det, säger Adam Jönsson.

Han trär hörlurarna över huvudet och uppmanar eleverna att inte prassla med sina block (»så fort ni rör papprena låter det som en orkan!«). När alla tystnar trycker han på rec-knappen.

»Då säger vi välkomna till Historiepratarna, avsnitt två: En podcast om människans historia, berättad från forntid till nutid. Och berättad för och av elever. I dagens avsnitt kommer vi att prata om …«

Och så börjar samtalet om de stora flodkulturerna vid Nilen, Indus, Eufrat, Tigris och Huanghe.Bild: Mikael AnderssonAlla runt mikrofonen är radionybörjare. Både läraren och eleverna trevar sig fram för att hitta en lämplig ton. Det är svårt att inte fastna för ofta i »eeeehh«, »assså« eller långa avslöjande tystnader.

När det blir för mycket innantilläsning pausar Adam Jönsson inspelningen.

— Försök att berätta så fritt ni kan. Ni behöver inte berätta varenda detalj om mumierna. Och ni får gärna bryta in i samtalet.

— Roligast är ju om ni börjar bråka med varandra — det blir bra radio!

Adam Jönsson har kopplat en hemsida, en Facebook-sida och ett Twitter-konto till programmet för att öka intresset för Historiepratarna.

400 har lyssnat på premiärprogrammet.

— Det är sjukt mycket mer än jag trodde. Det är fantastiskt att 13-åringar lyssnar på historia frivilligt på sin lediga tid.

Programmen spelas in efter skoltid och Adam Jönsson har själv betalat all utrustning.

— Det finns tyvärr inte utrymme för podcasten inom lektionstid. Jag ser det här som en hobby som ligger nära mitt jobb.

Men han skulle gärna se att poddradion blir en del av undervisningen och tänker ge sjuorna i uppgift att lyssna på programmen.

— Det blir väldigt ensidigt om jag ska stå längst framme i klassrummet och berätta allt. Jag delar gärna med mig av det utrymme jag har som lärare.

Adam Jönsson jobbar gärna i projektform och tror att eleverna lär sig bättre då än genom mer traditionell undervisning.

— Man behöver bryta vanor och variera sig för att eleverna inte ska tappa intresset.

Men han har också rent egoistiska skäl för att hitta nya undervisningsformer.

— Jag tror att jag blir en bättre lärare om jag får pröva nya saker.

Lyssna

Poddradion Historie­pratarna:

historiepratarna.moobis.se

Podcast — så funkar det

  • Poddsändning kommer från engelskans ­podcasting. En poddsändning är en sändning över internet av till exempel en ljudfil.
  • Sändningen går att ladda ner på en dator, surfplatta ­eller mobiltelefon för lyssning/tittning vid valfritt tillfälle.
  • Tekniken ger möjlighet för vem som helst att via nätet spela in och publicera radio- eller teveprogram.

Så kommer du i gång

  • Googla på hur du ska göra för att starta en poddradio/podcast.
  • En bra introduktionslänk: tackforkaffet.se/ovrigt/hur-gor-man-en-podcast/
  • Skaffa bland annat mikrofon, usb-mixerbord, ljudprogram, online-plattform för uppläggning av ljudfilen.
  • Ta hjälp av skolans IT-pedagog/IT-tekniker.

Källa: Adam Jönsson

ur Lärarförbundets Magasin