Läs senare

Hon får Trevor Dolan-priset för skolarbeten med riktiga mottagare

PristagareHallå där, Maria Wiman, lärare i Sv/So och förstelärare i läsutveckling på Östra grundskolan i Huddinge, som fått årets Trevor Dolan-pris.

av Lotta Holmström
03 Maj 2017
03 Maj 2017
Maria Wiman.

Priset går till en punkare i skolans värld. På vilket sätt är du punk?

– Jag tror att jag vågar bryta normer och se utanför ramen. Att jag vågar ifrågasätta hur skolan alltid har fungerat.

På vilket sätt gör du det?

– Jag försöker hitta plattformar där eleverna möter konkreta mottagare, till exempel om de skriver en recension får de publicera den i lokaltidningen, skriver de artiklar försöker vi hitta ställen där de får publicera dem och läser vi om något i historia så intervjuar de en historiker på universitetet som får ge sin syn på saken.

Har du märkt någon skillnad hos eleverna med det här sättet att arbeta?

– Absolut, det är en stor förändring. Framförallt är det en extremt stor skillnad i motivation. De får uppleva att det de gör i skolan är viktigt för någon annan, i dag. Deras entusiasm är det som ger mig drivkraften att fortsätta att utveckla det här arbetssättet.

Det handlar också om källkritik, har jag förstått. Hur arbetar du med det?

– Jag försöker alltid jobba praktiskt, och nu har vi haft ett projekt där eleverna arbetat journalistiskt. Då ingår det att dubbel- och trippelkolla sina källor. Det är viktigt att få dem att praktisera källkritiken, inte bara läsa om den.

Vad är den största utmaningen med att arbeta på det här sättet?

– Det är ett mer otryggt sätt att arbeta. Jag kan inte veta vad eleverna stöter på. De kan misslyckas eller känna att de inte når fram till sina mottagare. Men det är också så livet ser ut, de behöver lära sig det med. Som lärare förlorar man lite av sin roll av att stå längst fram och förmedla kunskap. Du får en mer coachande roll, där du ledsagar eleverna i deras egen kunskapsinhämtning.

Hur börjar man?

– Fråga dig själv, eller ännu hellre eleverna, på vilket sätt det ämne ni ska ta upp kan skapa värde för någon annan. Du kommer få mängder med idéer från eleverna, och då är det bara att haka på. Var inte rädd för att misslyckas, det lär man sig av också.

Du får ett stipendium på 10 000 kronor. Vad ska du använda pengarna till?

– Jag har faktiskt ingen aning, det kom på köpet. Det är verkligen världens lyxigaste problem att behöva komma på det. Jag ska i alla fall unna mig något, så mycket vet jag.

 

ur Lärarförbundets Magasin