Ingår i temat
Kongress 2010
Läs senare

Hon laddar för kongressen

Monica Anderstedt från Avesta gillar att djupläsa snåriga texter. "När andra säger pust och stön vill jag veta varför motionen blivit skriven", säger hon.

04 Nov 2010

Börja med skolan så löser sig resten. Knappen sitter på suffletten till vagnen där den fem månader gamla dottern vilar förmiddag. Vi sitter på expeditionen i Avesta som Lärarförbundet delar med Kommunal och SKTF.— Fast SKTF har jag aldrig sett här, säger Monica Anderstedt, sekreterare, förhandlare och huvudskyddsombud i lokalavdelningen.

Hon var suppleant till förra kongressen, sitter i repskapet sedan två år och är nu ordinarie kongressledamot för första gången.

Monica Anderstedt förbereder sig noga genom att djupläsa kongresshandlingarna. Lagar, avtal och snåriga luntor är det roligaste hon vet.

— När andra säger pust och stön vill jag veta varför just den motionen blivit skriven. Är det en fristående motion börjar jag undra varför lokalavdelningen inte står bakom. Det är ju oftast aktuella frågor som tas upp.

— Jag vill vara påläst och veta hur jag kan utnyttja mina och medlemmarnas rättigheter.

Det började redan på gymnasiet när hon åkte skolbuss och hade hål i schemat på måndagsmorgnar. För att slippa sitta sysslolös läste hon rättskunskap som extraämne. Och när hon skulle förhöra sin fackligt aktiva mamma som läste »jöken«, juridisk översiktskurs, tog hon sig igenom den litteraturen med.

— Att det inte blev juridik på universitetet berodde nog på att det är så himla roligt att träffa ungdomar.

Den viktigaste frågan för Monica Anderstedt är att alla lärare får villkor som ger förutsättningar att göra ett bra jobb. Hon förstår de förskollärare och fritidspedagoger som är besvikna över att planeringstidsfrågan inte är definierad i centrala avtal.

— Här har förbundet inte hittat sättet att nå fram. Men jag är säker på att det går, om vi spånar fritt och tänker nytt.

Här kommer hennes andra intresse — opinionsbildning — in. Det är oftast hon som skriver lokalavdelningens debattartiklar till pressen och brev till politiker. Det gäller att tänka på vilket budskap man förmedlar om man vill få omgivningen med sig.

— När vi går ut och talar om att begränsa undervisningstiden ger vi en tråkig bild av kåren. Säg tvärtom i stället: Att undervisa är vår huvudsyssla, för att kvaliteten ska bli bra behöver vi tid att förbereda oss.

Och samma strategi ska gälla för alla medlemmar, anser hon. En bra förskola är en förutsättning för en bra grundskola och så vidare, hela vägen upp. På sikt vill hon ha ett enda lärarförbund.

— Ju större, desto starkare. Det är löjligt med två.

Ska du upp i talarstolen?

— Det brukar bli så. Om jag känner att jag har något som måste bli sagt och som inte kommer fram ändå.

Personligt
Monica
Andersted

Ålder 33.

Yrke 4–9-lärare i spanska och SO på Johan Olovsskolan
i Horndal.

Familj Man, tre barn, en hund.

Bor Villa i Avesta.

Fritid Lagar mat, promenerar, är med familj och vänner.

Aktuell Ombud på Lärarförbundets kongress den 9–12 november. Representerar Dalarna.

Alla artiklar i temat Kongress 2010 (9)

ur Lärarförbundets Magasin