Läs senare

Hur gör du för att orka och hålla som ledare?

EnkätTemat är ”Hållbart ledarskap – för dig, för medarbetarna och för verksamheten” när Lärarförbundet håller 2017 års Skolledarkonvent i dagarna två. Lärarnas tidning träffade tre chefer i vimlet.

av Karin Lindgren
03 Mar 2017
03 Mar 2017

Sara Måwe, förskolechef på förskolorna Fannalund och Gånsta i Enköping.

– Jag försöker strukturera upp arbetet så att jag känner att jag har överblick och inte missar grejer. Och eftersom jag har två kontor ser jag till att ha så mycket som möjligt digitalt. Då kommer jag alltid åt mina att göra-listor och behöver inte vara rädd för att papperen ligger på fel ställe.

– Alla deadlines för när dokumentation ska vara inne är nog det som stressar mig mest. Fast nu rekryterar kommunen intendenter till oss förskolechefer. De ska ta över en del administrativa bitar, som fastighetsfrågor, brandskydd och miljö och hälsa. Jag ska få en del av en sådan intendent och har jättestora förhoppningar på att det ska ge mig mer tid att vara en närvarande chef för medarbetarna.

– Jag försöker att inte jobba hemma alls och att inte ha för mycket övertid. Oftast lyckas det.

 

Johan Bergström, förskolechef på Papegojan i Skarpnäck, Stockholm.

– Jag aktiverar mig fysiskt när jag är ledig och kopplar av genom att spela fotboll själv och vara ledare för ett ungdomslag.

– På jobbet är det viktigt att hitta ett arbetsklimat som är positivt, glatt och trevligt. Det försöker jag prioritera. Eftersom jag jobbar på en litet personal- och föräldrakooperativ kan jag vara en närvarande chef och ta tag i alla bollar i verksamheten på en gång. Samtidigt kan det vara svårt att stänga dörren och fokusera på annat som måste göras.

– Jag kopplar från jobbet när arbetstiden är slut och tar varken med arbetsdatorn eller arbetstelefonen hem. Det känns bra för jag tycker att det är viktigt att kunna stänga ner. Men jag är ganska ny som chef så vi får se hur länge det håller.

 

 

Agneta Dynesius, rektor på Bäckaskolan F–6 i Gnosjö.

– Jag satsar på arbetsmiljön och på att skapa ett trevligt arbetsklimat där folk kan göra saker tillsammans även efter arbetstid. Det kan handla om att gå ut och äta, laga mat tillsammans eller ha olika quiz. Ibland är jag med själv.

– Jag försöker också ge mig själv och andra möjligheter till kompetensutveckling. Just nu handlar det om hur man undervisar nyanlända och hur vi ska klara den stora spännvidden i klassrummen. Här måste jag möta upp så att medarbetarna får verktyg och orkar. Själv blir jag boostad här på Skolledarkonventet.

– Jag tar med jobb hem och svarar gärna på mejl på vardagskvällarna. Däremot har jag sagt till mig själv att inte läsa mejl på fredagskvällen, för då går man bara och tänker på det under helgen. Men att det plingar och blippar i telefonen jämt hör till, det stressar mig inte så mycket.

ur Lärarförbundets Magasin