Läs senare

”Jag önskar att jag hade mer tid”

KarriärtjänsterKärleken till matte fick Flora Ylinen att söka uppdraget som förstelärare.

av Lenita Jällhage
02 Mar 2016
02 Mar 2016

När barnen somnat på kvällen tar Flora Ylinen fram forskningslitteraturen.

– Jag har alltid en bok på sängbordet. Jag älskar matematik och vill hela tiden förkovra mig, säger hon.

Flora Ylinen känner ett stort ansvar i sin roll som förste­lärare och vill driva på utvecklingen i matematik­undervisningen och det ­kollegiala lärandet på Edboskolan i Huddinge där hon arbetar.

– Jag pratar med mina kolleger och utgår från deras behov.

Edsboskolan är en F—9-skola med 850 elever. Skolan har 10 förstelärartjänster men alla är inte besatta.

Flora Ylinen tog sin lärar­examen på Kuba 1994 och kom till Sverige 2001. Högskole­verket validerade hennes lärarexamen 2005 sedan hon tagit pedagogikkurser och gjort praktik.

Efter nästan 20 år som lärare och handledare för ­matematiklyftet sökte hon uppdraget som förstelärare för drygt två år sedan. Nu har hon 10 procents nedsättning för sitt uppdrag och ett löne­tillägg på 5.000 kronor. Hon undervisar dagligen i matematik och NO-ämnen i årskurs 8—9, men uppdraget som förstelärare gäller matematik.

En gång i månaden an­svarar hon och en kollega från mellanstadiet för en två timmar lång konferens för 15–20 matematiklärare.

På konferenserna tränar lärarna bland annat på ­problemlösning. De diskuterar varför eleverna inte lär sig som förväntat. Man formulerar ett gemensamt mate­matikspråk och diskuterar ny forskning.

Förstelärarna är måna om att förvalta sina lönepåslag så det gynnar alla lärare på skolan.

– Vi vill inte att pengarna ska gå åt skogen, säger Flora Ylinen.

Hon berättar om förstelärare på andra skolor som inte har något utvecklingsuppdrag utan bara ­undervisar.
– Som jag har uppfattat det är de missnöjda. De vill göra nytta för pengarna.

Men stressen är påtaglig. Flora och hennes förstelärarkollega hinner sällan träffas. Det mesta av planeringen sker via mejl. Kollegernas behov och önskemål är stora och de skulle behöva ha konferens varannan vecka. Flora Ylinen skulle även vilja hinna med fler lektionsbesök hos kolleger. Hon drömmer om en utvecklingsgrupp på skolan. Men det är omöjligt med ­dagens förutsättningar.

— Visst skulle jag önska att jag hade 20 procent … Jag tar tid från min planeringstid, men det blir även kvällar och helger, säger Flora Ylinen. 

Förstelärare i siffror

Här är den typiska försteläraren

Grundskolläraren Flora Ylinen är urtypen för landets 14.176 förstelärare.

  • Fyller 45 under året.
  • Arbetar som grundskollärare i årskurs 7–9.
  • Har en tillsvidaretjänst på en kommunal skola (för Flora Edboskolan i Huddinge).
  • Undervisar i ett teoretiskt ämne (i Floras fall matematik).
  • Arbetar 100 procent. 10 procent av tiden är särskilt avsatt för försteläraruppdraget.
  • Har ett tidsbegränsat uppdrag som förstelärare (för Flora gäller tre år).
  • Landets förstelärare tjänar i genomsnitt 37 954 kr i månaden.
    Källa: Skolverket

 

ur Lärarförbundets Magasin