Läs senare

Könsbrytande val ger ofta sämre resultat

07 Jun 2012

Elever som väljer könsmässigt otraditionellt till gymnasiet byter program oftare, får mer sällan slutbetyg, har sämre studieresultat och blir oftare arbetslösa än andra elever. Det visar statistik från Skolverket.

— Till exempel har flickor bättre betyg än pojkar på alla olika utbildningar förutom just på pojkprogram som fordon, energi och bygg. Och pojkarna har sämre på omvårdnad och barn- och fritid, säger Sven Sundin, utbildningsråd på Skolverket.

Han avråder därför från att uppmuntra elever att välja otraditionellt.

— Självklart ska man läsa efter intresse, talang och vad man önskar — det ger alltid det bästa studieresultatet.

Han understryker att en flicka som gillar motorer och har det intresset naturligtvis ska läsa fordonsprogrammet.

— Men en tjej som inte riktigt vet vad hon vill skulle jag absolut inte övertala att välja otraditionellt, för det finns bara negativa saker med det: Om de mot förmodan får ett jobb så är det vanligare att de jobbar med något annat än vad utbildningen avsåg. 

Var tionde byter program

  • Totalt sett byter 12 procent av pojkarna och 10 procent av flickorna program mellan år 1 och 3.
  • Både pojkar och flickor på program där det andra könet är i majoritet byter utbildning i större utsträckning än andra.
  • Omkring 30 procent av flickorna som börjar på programmen energi och el byter utbildning inom två år.
  • Högst andel bytare bland pojkarna har IB-programmet med 17 procent.
  • Lägst andel bytare har byggprogrammet bland pojkar (4 procent) och samhällsprogrammet bland flickor (7 procent).

Källa: Skolverket

ur Lärarförbundets Magasin