Läs senare

Lärare i massexperiment om digital källkritik

KällkritikHallå där! Thomas Nygren …
… lektor i didaktik vid Uppsala universitet, som har dragit igång Nyhetsvärderaren, ett massforskningsexperiment med 11 000 elever. 

Thomas Nygren.

Vad är det?

– Det är ett forskningsprojekt för att undersöka hur trovärdiga unga människors digitala nyhetsflöden är.

Hur går det till?

– Lärare och elever lägger först ner ungefär en timme på att undersöka de senaste nyheterna som delats i ungdomarnas nyhetsflöden. Genom ett vetenskapligt baserat upplägg analyserar och kategoriserar de nyheterna som mer eller mindre trovärdiga. De skickar sedan in nyheterna till en stor databas vi har. Uppföljningen sker vid nästa lektionstillfälle. Då diskuterar eleverna hur de har tänkt och bearbetar statistiken.

Läs mer

  • Läs mer på forskarfredag.se och nyhetsvarderaren.se.
  • Efteranmälan till massexperimentet direkt till Fredrik Brounéus, Vetenskap & Allmänhet fredrik@v-a.se.
  • De slutliga resultaten presenteras vid jul. I vår hoppas Thomas Nygren att de har utvecklat verktyget så att lärare kan använda det i undervisningen. 

Varför ska lärare delta med sina klasser?

– Dels är det ett fantastiskt tillfälle att hjälpa till att föra forskningen framåt. Man pratar mycket om vad som delas i sociala medier, men ingen vet egentligen vad det är. Men framför allt är det ett väldigt bra tillfälle för eleverna att få träna att tänka vetenskapligt och att kritiskt värdera information i de nya digitala medierna.

ur Lärarförbundets Magasin