Läs senare

Lärare och elever lärde sig om källkritik

Källkritikens dagFalska påståenden sprids med rekordfart på sociala medier. Under källkritikens dag på Kulturhuset i Stockholm fick hundratals lärare och elever tips på hur man kan genomskåda falska nyheter och bedrägerier på nätet.

av Lenita Jällhage
13 Mar 2017
13 Mar 2017
Lärarna Joakim Sergler och Johan Sundevåg på IT-gymnasiet Södertörn menar att källkritik behövs i alla ämnen. Foto: Lenita Jällhage

Hörsalen på Kulturhuset var fylld till bristningsgränsen på måndagseftermiddagen när Jack Werner, en av grundarna till Metros Viralgranskaren, berättade om falska, otäcka eller tårdrypande historier som fått många att trycka på delaknappen utan att tänka efter före.

– Ofta har dessa berättelser dramatiska slut på ett sätt som verkligheten sällan har. Historierna verkar lagom trovärdiga men källan finns sällan alltför nära för att du ska kunna kontrollera direkt, säger han.

Jack Werner. Foto: Lenita Jällhage

Han berättade om vandringssägner som överlevt i hundratals år för att de spridits från en person till en annan i tron att de är sanna. Flera av dem har samlats i författaren Bengt af Klintbergs böcker. I dag färdas påhittade historier blixtsnabbt över jordklotet med hjälp av sociala medier. Historierna i vandringsberättelserna har ofta samma kärna men har skrivits om under årens lopp för att passa samtiden.

Peter Forsman, it-säkerhetsexpert på Internetstiftelsen i Sverige, varnade även för olika former av internetbedrägerier med allt från prenumerationsbegrägerier till id-kapningar. Och journalisterna bakom Viralgranskaren berättade om sitt arbete med att granska bluffhistorier som de får tips om. De visade också korta filmer med tips på hur man själv kan granska ifall texter och bilder är fejkade. Filmerna finns samlade på lilla viralgranskaren på nätet.

Joakim Sergler, lärare i svenska och engelska på friskolan IT-gymnasiet Södertörn, och kollegan Johan Sundevåg, lärare i datanätverk, var på plats för att lyssna på föreläsarna med ett 20-tal elever från Elprogrammet. De båda lärarna jobbar nästan dagligen med källkritik.

– Alla elever i årskurs 1 från samtliga program hos oss kommer att lyssna på föreläsningarna under dagen. Det är väldigt viktigt att arbeta med källkritik och jag gör det hela tiden i nästan varje uppgift under alla tre år med mina elever, säger Joakim Sergler.

Johan Sundevåg konstaterar att källkritik inte ingår i alla kursmål och kurser men han bakar in källkritiken ändå.

– Oavsett vilket program du läser så är källkritiken lika viktig för alla elever. Alla ska fungera som samhällsmedborgare och i privatlivet, säger Johan Sundevåg.

Joakim Sergler arbetar med många olika typer av texter med sina eleverna för att de ska lära sig att arbeta mer källkritisk.

Lärarna uppmanar även sina eleverna att vara källkritiska till vad lärarna skriver och säger.

– Självklart gör jag mitt bästa för att allt ska bli korrekt men ibland blir det ändå fel. Och vi har inte alltid svaren så de ska granska även oss, säger Johan Sundevåg.

Källkritik i skolan

Tre tips från Jack Werner

Jack Werner ger tre råd till lärare som vill jobba mer källkritiskt med sig själva och sina elever:

  1. Börja med att leta reda på eldsjälen på din skola (eller en annan skola) det vill säga den som brinner för att lära ut källkritik. Lyssna på hen.
  2. Ta ett steg tillbaka och fundera över varför du ska ha förtroende för den som påstår något innan du delar med dig av innehållet till andra. För 25 år sedan riskerade du i värsta fall att bli lurad själv om du inte var tillräckligt källkritisk. Nu tar du ansvar för både andra och det du själv publicerar på internet. Tänk på det så slipper din omgivning blir lurad.
  3. Använd vandringssägner i undervisningen och ta dem på allvar. Låt eleverna arbeta källkritiskt med dem och fundera över vad de säger om vår samtid. Berättelserna kan leda till både roliga och nyttiga lektioner i både läsförståelse och samhällskunskap.

ur Lärarförbundets Magasin