Läs senare

Lärarutbildningen fick kritik i första Almedalsdebatten

Gör lärarutbildningen tydligare kopplad till läraryrket och kom i gång med privata lärarutbildningar. Det var två förslag som levererades under årets första skoldebatt i Lärarförbundets regi i Almedalen i Visby.

04 Jul 2016

Trots att skolfrågor rankas först på sjunde plats i Almedalen, räknat på antal seminarier sedan 2009, var det nästan fullt runt Lärarförbundets tält i Visby när starten gick på måndag morgon. Konceptet i år är till stor del plankat från Sveriges Television, med tv-sändningar på Lärarkanalen från en provisoriskt uppbyggd studio i hamnen.
Lärarmorgon hette det första programmet, ett lättsamt samtal med skolanknutna gäster lett av lärarna Jacob Möllstam och Karin Berg från Göteborg. Fokus låg på frågor kring integrationen och skolan.
– Vi ska inte prata om integration utan om segregation, vi ska inte prata om utanförskap utan om innanförskap, slog musikern och samhällsdebattören Behrang Miri fast. Tillsammans med Sofi Klang, Lärarförbundets samhällspolitiska chef, och Matilda Gustafsson, vice ordförande i Lärarförbundet Student, utgjorde han en kommenterande panel.

Nästa programpunkt var en debatt där frågan gällde hur lärarbristen ska åtgärdas. Enigheten var relativt stor i den femhövdade panelen kring vad som behöver göras: avlasta lärarna, ge rektorer större makt att prioritera och förbättra lärarutbildningen
– Politikerna ska inte lägga sig i hur lärare jobbar. Vi behöver lära av läkarna där, sa Marcus Strömberg, vd för Academedia.
Han tyckte också att lärarna måste vara beredda att jobba mer än i dag.
– Tid är relativt. Man kan jobba hårt om man känner arbetsglädje. Det handlar om den upplevda känslan.
Ebba Östlin (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka, invände mot den beskrivningen.
– Lärarna ska inte jobba mer utan göra rätt saker. I Botkyrka testar vi nu att låta rektorerna leda olika ”piloter” för att se vad som fungerar. Vi provar till exempel lärarassistenter på en skola.

Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand trodde att ett nationellt system för att säkerställa att lärare får fortbildning under hela yrkeslivet var rätt väg att gå. Hon utlovade konkreta förslag längre fram i år från Skolkommissionen.

Lärarutbildningen var en fråga som engagerade alla. Debattledaren och läraren Lotta Dessen Jankell berättade om sin egen tid på lärarutbildningen som blev en stor besvikelse.
– Vi hade ett enda seminarium i veckan. Det jag lärde mig om yrket lärde jag mig på praktiken, sa hon.
Parisa Liljestrand (M), lärare och kommunalråd i Vallentuna, instämde i kritiken och tryckte på att lärarutbildningen måste få mer praktik.
– Det jag lär mig på lärarutbildningen är inte alls det jag sedan möter när jag kommer ut som lärare i skolan. Det blir en krock. Det borde vara mer pedagogik och didaktik, men i dag är didaktiken i stort sett borttagen.
Marcus Strömberg ansåg att det behövs fler vägar in i yrket, framför allt skulle fristående lärarutbildningar sätta ordentlig fart på utvecklingen.
– Då skulle vi ge de här dinosaurierna riktig konkurrens, sa han med syfte på lärosätena.

Dagens sista program, ”Nyfiken på”, gästades av Jan Björklund (L). Han erkände genast något han ångrade under sina år som utbildningsminister.
– Lärarlegitimationen blev inte så väl förberedd som den borde ha blivit. Där krånglade det en hel del. Det är jag ju ansvarig för. Det borde vi ha gjort bättre.

ur Lärarförbundets Magasin