Läs senare

”Många lärare är osäkra”

David Saleh har skrivit en lärobok för nyanlända om sex och samlevnad.

av Lenita Jällhage
03 Maj 2017
03 Maj 2017
David Saleh kom själv ensam till Sverige som 18-åring. Boken bygger på 10 års undervisning av nyanlända. Foto: Anders G Warne

När ska vi ha sex igen? står det i pratbubblan på ett inramat tackkort från elever och lärare på en skola. Det sitter på väggen i läraren David Salehs lägenhet i södra Stockholm.

David Saleh skrattar och berättar hur de nyanlända flickorna brukade stoppa honom i korridoren och ställa den frågan när de undrade över nästa lektion i sex och samlevnad.

Under de senaste åren har David Saleh åkt land och rike runt för att tala om sex och samlevnad med nyanlända ungdomar.

Det finns pojkar som tror att bara svenska flickor har mens.

— Men man bygger inte ett hus från taket och börjar inte heller en lektion med att rita en vagina på tavlan i ett klassrum med nyanlända. Många saknar de mest basala kunskaperna om sina kroppar, konstaterar han.

David Saleh har precis kommit ut med läroboken ”Sex och samlevnad för nyanlända”. Den bygger på hans erfarenheter av att ha undervisat nyanlända sedan 2007.

Personligt

David Saleh

Ålder: 42 år.

Gör: Legitimerad vårdlärare och behandlingspedagog. Har skrivit läroboken ”Sex och samlevnad för nyanlända” som nyligen kommit ut.

Familj: Singel.

Född: I kurdiska delen av norra Irak.

Bor: I södra Stockholm.

Fritid: Älskar att laga mat och bjuda vänner på middag. Tycker om att träna och spela badminton.

För 18 år sedan kom David Saleh ensam till Sverige från Irak. Det kändes förvirrande att bära med sig normer och värderingar som ibland krockade med de svenska — utan att ha någon att fråga eller diskutera med.

— Jag fick gå igenom en lång process för att ta till mig nya normer och värderingar. Bra normer behöll jag. Andra gjorde jag mig av med. Det har berikat mitt liv.

För de nyanlända unga blir undervisningen i sex och samlevnad i kombination med språkundervisning en nyckel till integration.

— Helt naturligt är de värderingar man har med sig till en början starkare än normerna i Sverige. Som lärare har man därför en viktig uppgift att ge ungdomarna verktyg så de kan reflektera över värderingar och normer och hitta sin egen väg.

Han betonar hur viktigt det är att ta upp barnkonventionen och mänskliga rättigheter. Det blir en grund i demokratiskt tänkande som behövs för att komma vidare till frågor som olika könsidentiteter eller abort.

Vissa områden är svårare att undervisa om än andra. Men det är viktigt att visa ödmjukhet, ge tid för reflektion och låta eleverna jämföra hur det är i deras länder med i Sverige. I vissa länder är exempelvis homosexualitet brottsligt och abort förbjudet.

— Kvinnlig könsstympning, abort och HBTQ-frågor väcker starka känslor och det blir också diskussioner när jag berättar att det inte finns någon mödomshinna som kan gå sönder utan en öppen slidkrans.

Som lärare måste man vara beredd att bemöta de frågor som väcks.

— Jag har mött pojkar som tror att det bara är flickor i Sverige som har mens. En 17-årig flicka var uppriven då hon trodde att hon var gravid efter att en pojke kysst henne på kinden.

Samtidigt kan ungdomarna ha fått sjukdomar, utsatts för trauman, blivit utnyttjade eller våldtagna under sin flykt till Sverige. De behöver handfasta råd om var i samhället de kan vända sig ifall de behöver stöd eller hjälp.

David Saleh har mött många lärare som brinner för att undervisa om sex och samlevnad men många känner sig också osäkra.

— De tror inte att ungdomarna eller deras föräldrar vill att vi ska tala om frågor som berör sexualitet. Men eleverna är intresserade och tacksamma för att vi lär dem vad som gäller i det svenska samhället och det är vårt uppdrag.

Från löpet

ur Lärarförbundets Magasin