Läs senare

”Markerar att vi har olika status”

FörstelärareSom förstelärare i Linköping ser Anette Hagberg en chans att höja fritidspedagogernas och fritidshemmens status.
— Jag är inte så intresserad av själva titeln, säger hon.

av Torbjörn Tenfält
02 Okt 2017
02 Okt 2017
Inte samma. I Linköping, där fritidspedagogen Anette Hagberg arbetar, får lärare som är förstelärare 5 000 kronor mer. Fritidspedagogerna får 3 000 kronor. Foto: Lasse Hejdenberg

Sedan november förra året är Anette Hagberg en av 20-talet fritidspedagoger som Linköpings kommun utsett till förstelärare. Hon arbetar på Vikingstad skola, en F—6-skola med cirka 430 elever, varav 230 också går på fritids.

— Jag vill sprida kunskap om vad vi gör på fritids. Det har hänt mycket de senaste åren och då är det roligt att få vara med och driva utvecklingen.

Råder det en okunskap om fritids?

— Folk i allmänhet vet mycket mer om vad som händer i skolan än på fritids. Många känner inte till att verksamheten på fritidshemmen i dag inte bara är omsorg, utan att det också finns ett stort inslag av lärande. Läroplanen ger oss ett helt annat uppdrag än tidigare.

Här finns de

26 kommuner har hittills utsett fritidspedagoger till förstelärare:

 

AnebyKristianstad
BorlängeLinköping
BotkyrkaMalmö
GotlandMönsterås
GöteborgMörbylånga
HaparandaNässjö
HelsingborgStockholm
HuddingeSträngnäs
HärrydaSödertälje
KalixTorsås
KalmarTäby
KatrineholmVällinge
KirunaVimmerby

 

Lärarnas tidning ställde frågan »Har din kommun utsett fritids­pedagoger till förstelärare?«

Anette Hagbergs löne­påslag som förstelärare är 3 000 kronor i månaden, betydligt lägre än de 5 000 kronor som lärarna i Linköping får för motsvarande uppdrag.

— I andra sammanhang heter det ju att alla är lärare, men det här markerar att det är olika status på yrkena eftersom man inte satsar lika hårt på oss. Bäst vore om det hade varit lika villkor för alla oavsett kategori, men vi fritidspedagoger är vana, säger hon.

I Anette Hagbergs jobb som förstelärare ingår bland annat att handleda och stödja kolleger; hon är mentor för studenter och utvecklar det kollegiala lärandet. Hon ska också följa aktuell forskning och verka för att undervisningen utgår från vetenskaplig grund.

Eva Torenfält-Karlsson, sakkunnig på utbildningsförvaltningen i Linköping, förklarar nivån på lönepåslaget med att det är den summa kommunen anser sig ha råd med. Den har också samordnats med nivån på det påslag som förstelärarna i förskolan får.

Blir det en fortsättning på försteläraruppdraget för fritidspedagoger efter tre år?

— Kommunen vill helt klart fortsätta men det beror ytterst på om det finns ekonomiska förutsättningar för detta, säger Eva Torenfält-Karlsson.

ur Lärarförbundets Magasin