Ingår i temat
Lärarutbildning
Läs senare

Nyexad: Bra testa lämpligheten tidigt

Tidigare bedömning av lärarstudenter är bra, tycker Theres Berglund som nu gör sitt introduktionsår i en förstaklass.

17 Sep 2013

Bild: Sten Arndt
Väggarna i Theres Berglunds klassrum i Visättraskolan i Huddinge är fortfarande lite kala; Theres och hennes ­ettor är bara inne på den fjärde veckan av det nya skollivet. Det är mycket nytt att ta till sig och Theres är glad att hon har en erfaren mentor under sitt introduktionsår.

– Vi har en schemalagd tid en halvtimme i veckan. Då pratar vi om det jag känner att jag behöver ta upp, och hon kommer med tips och idéer. Senast handlade det om föräldramöten, om vad man bör tänka på då.

Ett år är nog en lämplig tid för en introduktionsperiod, tror Theres Berglund. Då hinns alla läsårets olika perioder med.

– Jag var lite orolig när jag började eftersom det är första gången jag har en egen klass. Hur går man vidare i olika steg — vad ska man göra först och vad man ska göra sedan? Men jag har planerat tillsammans med en kollega i en parallellklass, och hon har koll.

Theres Berglund gick på lärarutbildningen i Linköping och tycker att den var okej, men att det var alldeles för lite didaktik. Hon tror det är bra att studenternas lämplighet i framtiden ska testas vid in­tagningen och mer ordentligt under vfu:n, i stället för som nu under introduktionsåret.

– Jag har sett några som jag undrar hur de kan få bli lärare. De kommer igenom hela utbildningen, men sedan kanske de inte får något jobb. Det kan inte vara så kul.

Roligt har däremot Theres Berglund med sina ettor — 19 flickor och tre pojkar. Hon konstaterar att sammansättningen är lite märklig, men tycker att alla verkar trivas.

– Men jag är förvånad över hur svårt de har för att komma in i rutiner.

Alla artiklar i temat Lärarutbildning (8)

ur Lärarförbundets Magasin