Läs senare

Pisa-statistik ifrågasätts

Pisa-testerna som används för att jämföra elevers kunskaper i olika länder får kritik. När en dansk professor i statistik testade Pisas egna tolkningsmodeller kunde han få nästan alla länder att placera sig på helt olika platser på rankinglistorna.

12 Apr 2011

Den danske statistikprofessorn Svend Krainer vid Köpenhamns universitet har undersökt testerna i läsförståelse från Pisa-undersökningen 2006. Med hjälp av Pisas egna tolkningsmodeller har han kommit fram till att resultaten kan tolkas på många olika sätt, och att rankningen därför inte går att lita på. Det rapporterar Sveriges Radio "Ekot".

– Konsekvensen av mina analyser är att det inte går att säga hur rangordningen ser ut, säger Svend Kreiner till "Ekot".

Beroende på vilken fråga Svend Krainer valde att analysera hamnade Sverige på allt från fjärde till 31 plats.

Det här är Pisa

  • Pisa-testerna görs av 15-åringar i drygt 50 länder var tredje år.
  • Genom olika prov undersöks elevernas förmågor inom tre kunskapsområden: matematik, naturvetenskap och läsförståelse.
  • Testresultaten blir till en rankinglista där länderna rangordnas.

ur Lärarförbundets Magasin

Hej, får vi ställa 2 snabba frågor till dig som läsare av Lärarnas tidning
Ja
Nej