Ingår i temat
Lön & karriär
Läs senare

Rektorer går ofta vidare

16 Mar 2012

Framgångsrika rektorer avancerar ofta och blir områdeschefer och skolchefer. Det visar forskning från Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet.

Forskarna hade tidigare studerat ett antal framgångsrika skolor. Efter fem år gick de tillbaka till samma skolor. Då hade alla rektorerna slutat och gått vidare till andra uppgifter.

Det finns alltså karriärmöjligheter för lärare som vill gå vidare. Men vad bör en karriärsugen lärare då göra?

— Lärare som vill bli rektorer bör söka sig till de rekryteringsutbildningar som ges vid vissa universitet, säger Olof Johansson, professor och föreståndare vid Centrum för skolledarutveckling.

Problemet med dessa utbildningar är att de är uppdragsutbildningar som kommuner och andra huvudmän måste betala för att lärare ska kunna gå.

— Framför allt de mindre kommunerna har inte råd att göra detta, påpekar Olof Johansson.

Han tycker att det vore önskvärt att staten kunde gå in med pengar och stötta denna form av utbildning så att även de mindre kommunerna kan skicka lärare dit. På så vis skulle också små kommuner få fram flera personer att välja mellan inför rektorsanställningar.

Olof Johansson tipsar om att lärare som vill bli rektorer bör prata med sin huvudman och göra valet av uppdragsutbildning i samarbete med arbetsgivaren.

— När huvudmannen är engagerad i frågan tar de ofta ansvar för att läraren sedan får möjligheter att omsätta sina nya kunskaper som rektors-vikarie och sedan i en tjänst som rektor.

Olof Johansson anser att en bra och effektiv lösning på bristen på rekryteringsutbildningar skulle vara att den statliga rektorsutbildningen fick ansvar för dem på samma sätt som för rektorsprogrammet. Rektorsprogrammet är en obligatorisk befattningsutbildning för alla nyanställda rektorer. 

Alla artiklar i temat Lön & karriär (10)

ur Lärarförbundets Magasin