Läs senare

Replik: Skolpengen en större bov än vinsterna

DebattNu svarar Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand på kritiken mot förbundet för att ha kört i diket om friskolevinsterna. "Vi vill flytta upp den polariserade diskussionen ur diket och förändra resursfördelningssystemet."

Om debattören

Johanna Jaara Åstrand

Förbundsordförande Lärarförbundet

Skolvalets utformning och skolans finansiering är två av de viktigaste strukturella förutsättningarna för att åstadkomma ökad likvärdighet i svensk skola. Samtidigt är debatten kring både skolval och skolpeng hårt ideologiskt låst. Försök till nyanserade diskussioner om urvalssystem och finansiering leder ofta till polarisering där du utmålas som ”för eller emot vinster i välfärden”. Mats Norrstad och Sten Svensson hamnar i sin argumentation snabbt i det läget och menar, utan att se helheten, att Lärarförbundet har kört i diket när det gäller vinstfrågan och därför borde säga ja till Ilmar Reepalus förslag.

Lärarförbundet har ett tydligt kongressbeslut: Vinstuttag får aldrig gå före elevens lärande, utbildningens kvalitet eller skolans arbetsmiljö. Det innebär att vi bejakar stora delar av Reepalus förslag, samtidigt som vi konstaterar att det inte räcker att täppa till ett hål om vi inte klarar av att rikta om flödet.

Vi vill helt enkelt mer än vad Reepalus utredning tar hand om.

Vad vi konstaterar  är att den stora boven i dramat är nuvarande  resursfördelningssystem, och framför allt då skolpengens uppbyggnad. Genom den dräneras skolor som tappar elever på resurser och skolor med välfyllda klassrum genererar i stället överskott. Det är helt enkelt ett dåligt finansieringssystem som bygger på överskotten och därmed vinsterna.

Om LT Debatt

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Debattera hos oss!

Välkommen att göra din röst hörd i Lärarnas tidning. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararnastidning.se

Det är lätt att vara emot vinst och konstatera att skattepengarna måste få göra nytta för de elever och skolor som behöver dem allra mest. Ett vinstförbud garanterar däremot inte på något sätt att resurserna går till de elever som har störst behov av dem. Det skulle inte heller leda till att segregationen inom skolsektorn minskar eller säkra resurser till särskilt stöd. Det finns inte heller några garantier för att ett vinstförbud skulle leda till högre lärarlöner, bättre kompetensutveckling, minskad arbetsbelastning för lärarna eller stärkt elevhälsa, allt sådant som skolan ropar efter. Vi vill helt enkelt mer än vad Reepalus utredning tar hand om och flytta upp den polariserade diskussionen från diket.

Vi vill se en lösning på ett strukturellt problem, det kan vi bara åstadkomma genom att hitta förändringar  som går att förankra brett och långsiktigt i politiken.

ur Lärarförbundets Magasin