Ingår i temat
Digitalisering
Läs senare

Roboten tittar, lyssnar och lär

LT testar»Furhat« ger eleverna på resursskolan social träning och väcker lust att lära.

av Ola Rennstam
25 Okt 2016
25 Okt 2016

Är inte planeterna längst ut i solsystemet väldigt stora? Hm… Jag tror att Neptunus ligger långt ut.

Funderingen kommer från Furhat, en social robot med pälsmössa på hjässan som sedan några veckor tillbaka huserar på Resursskolan i Hägersten utanför Stockholm. Uppgiften som ska lösas går ut på att placera fem planeter i storleksordning och varje förslag på lösning bemöts med reflektioner från roboten.

Men det är ingen sträng magister som korrigerar sina elever, Furhat är mer en samtalspartner som eleverna kan ställa frågor till.

Furhat kan ha vilket ut­seende, röst och personlighet som helst, allt handlar om hur den programmeras. En projektor gömd under skalet projicerar ansiktsrörelserna och bidrar till en verklighetstrogen mimik. Att den sociala roboten dessutom kan urskilja olika individer i en grupp och vänder sig mot den person den pratar med gör samtalet realistiskt.

Eleverna på Resursskolan har behov av särskilt stöd och ­social träning. Furhat kan ha stor betydelse för deras utveckling, tror biträdande rektor Lisa Norming.

— Många av våra elever har låg självkänsla och svårt att tala inför folk. Social träning är något vi jobbar med hela tiden men med Furhat får de möjlighet att resonera utan att känna att vara rädda för att säga fel. Det kan väcka elevernas lust för lärande och göra att de på sikt vågar mer, säger hon.

Även pedagoger kan lära sig ett och annat av kollegan med pälsmössan.

— Furhat ställer öppna frågor, utan att ta ställning. Det är en klassisk lärarfälla att för tydligt visa vad som är rätt och fel eller att bli för ledande, säger Lisa Norming.

Läraren Kent Fahlin, som är mest insatt i hur den sociala roboten fungerar, är dock inte orolig för att lärarna är ersatta av ett gäng »Furhats« om ett par år.

— Knappast. Det behövs lärare närvarande för att få det här att fungera. Furhat är mersom ett roligt komplement i undervisningen.

Furhat används inte bara på Resursskolan utan också på Fryshusets gymnasium i Stockholm. Men någon färdig produkt är det inte. Tanken är att skolorna och robotutvecklarna ska hitta nya användningsområden och göra programmen mer användarvänliga.

— Målet är att utforska vad man kan ha Furhat till, säger Lisa Norming.

Kanske är det som Furhat säger i sin presentation:

— Jag tror att stora saker håller på att hända mellan personliga robotar och människor.

Furhat

Social robot

  • Den sociala roboten Furhat är utvecklad av fyra forskare på KTH i Stockholm.
  • Genom bidrag från innovationsmyndigheten Vinnova testas Furhat som pedagogiskt verktyg på Resursskolan i Hägersten och Fryshusets gymnasium.
  • Belönades nyligen med EdTech Startup Award.

Alla artiklar i temat Digitalisering (15)

ur Lärarförbundets Magasin