Läs senare

Så lär du ut faktakoll till eleverna

KällkritikskolanI del 2 av Källkritikskolan tar vi upp ryktena om att elaka clowner planerar illdåd. Det kan vara ett bra exempel när du ska lära ut faktagranskning till dina elever.

av Lotta Holmström
28 Sep 2017
28 Sep 2017
Så lär du ut faktakoll till eleverna
Foto: Colourbox

Rykten om att läskiga clowner planerar illdåd har florerat under 30 års tid. Förra hösten tog de ny fart efter att en ursprungligen amerikansk varning spreds på nätet. Nu när halloween närmar sig, och Stephen Kings roman ”Det” med sin skräckinjagande clown blivit film på nytt, verkar det vara dags igen.

Att granska fakta innebär att ta reda på så mycket som möjligt. När du ska lära ut faktagranskning till dina elever är det viktigt att både du och de inser att det inte alltid finns ett entydigt svar. Vad gäller clownhistorierna vet vi att varningen som spreds hösten 2016 saknade grund, men uppståndelsen och rädslan inspirerade samtidigt olika personer att klä ut sig och skrämmas eller genomföra olika dåd.

Hur mycket av det som rapporterats i medierna eller spridits på sociala medier om läskiga clowner som faktiskt stämmer är svårt att säga. När det finns väldigt få faktaupp­gifter blir det svårkollat. Men det är också något för eleverna att lära sig och att förhålla sig till.

Mycket av rapporteringen är uppenbart överdriven. Det vi kan veta är att clowner inte är något annat än utklädda människor, även om ryktesspridningen ibland får det att låta som om de är en egen sorts väsen med en egen agenda.

LÄRARNAS TIDNINGS OCH VIRALGRANSKARENS KÄLLKRITIKSKOLA

Del 2: Att lära ut faktagranskning

#1 Bygg kunskap.

Förbered dig och eleverna genom att till exempel titta på UR:s film ”Tid och rum”.

Diskutera med eleverna. Har de själva stött på saker på nätet som de undrar om det verkligen är sant?

I Viralgranskarens skolmaterial Lilla Viralgranskaren finns ett frågebatteri att ha som grund. Anpassa frågorna efter elevernas ålder.

 

#2 Studera exempel. 

På sociala medier spreds inlägg om att två clowner hade gripits och avslöjat att en stor attack skulle utföras på halloween.

Ett inlägg som fick viral spridning på Facebook hösten 2016.

Även svenska medier rapporterade om attackerna och att clowner begått olika typer av brott. Tag fram några sådana exempel som diskussions­underlag. Här är några förslag. Du hittar fler om du googlar.

Om du har äldre elever kan du be dem att själva googla och reflektera över vad de hittar om clownerna. För yngre elever kan konversationskort med diskussionsövningar vara en metod. Exempel på hur du kan jobba med det finns hos Lilla Viralgranskaren.

 

#3 Arbeta tillsammans. 

Diskutera: I inläggen beskrivs clownerna ibland som en sorts illasinnade väsen med ett kontaktnät så att de kan samordna sig. Varför uppstår sådana rykten? Varifrån kommer rädslan för clowner?

Kan man se om ett inlägg är påhittat eller automatiskt översatt? Kolla tid, plats och faktauppgifter. I clowninlägget på Facebook som visas i punkt 2 saknas plats­angivelse. Datumen stämmer inte med när halloween inträffade.

Använd några av begreppen i inlägget och sök på engelska. Om samma sak sägs ha hänt någon helt annanstans, kan det då ha hänt även i Sverige?

Ett engelskspråkigt inlägg om clownattacker som spreds på sociala medier. Detaljer om plats saknas.

 

#4 Arbeta självständigt.

Låt eleverna göra egna viralgranskningar. Utgångspunkten kan vara sådant de själva sett på nätet och funderat kring. Det kan vara virala artiklar, populära klipp på Youtube eller missvisande reklam.

Eleverna får undersöka var uppgifterna kommer ifrån, till exempel vem som rapporterade om dem först, och bedöma sanningshalten.

Uppdraget och redovisningen kan anpassas efter elevernas ålder och mognad. Ofta är elever duktiga på teknik men behöver stöd vad gäller planering och genomförande. Det är också viktigt att de får tid att reflektera.

ur Lärarförbundets Magasin