Läs senare

Skolinspektionen stänger friskola i Norrköping

Skolinspektionen stänger friskolan Jasminskolan i Norrköping. Enligt myndigheten har skolan inte lyckats komma till rätta med de brister som finns. Beslutet träder i kraft omedelbart.

19 Mar 2013

En friskola i Norrköping, Jasminskolan, stängs med omedelbar verkan. Enligt Skolinspektionen råder sådana allvarliga missförhållanden på skolan att eleverna utbildning och trygghet inte kan säkras.

Norrköpings kommun öppnar redan på onsdagen en tillfällig skola för de berörda eleverna, enligt ett pressmeddelande från kommunen. Skolan har ett hundratal elever.

— Det här är en skola med många brister som man inte lyckats komma till rätta med. Och det handlar om brister som betyder mycket för elevernas utbildning, summerar avdelningschef Agneta Sandén vid Skolinspektionen.

Det handlar inte minst om särskilt stöd till de elever som behöver det, men också om en stökig miljö på skolan.

— Eleverna har genomfört en enkät där de givit sin syn på skolan, säger Agneta Sandén.

Jasminskolan är den fjärde som stängs med omedelbar verkan. Tidigare har friskolor i Stockholm, Göteborg och Malmö stängts omedelbart på grund av grava brister.

Ett så drastiskt steg som att stänga en skola tas inte från en dag till en annan. Skolinspektionen har granskat skolan och gett den tid att rätta till bristerna.

— Vi lämnade ett beslut i juli 2012 och har haft flera avstämningar med skolan. Den har gjort en del, men inte lyckats komma åt de stora frågorna om hur man stöttar eleverna, säger Agneta Sandén.

Inför beslutet att dra in skolans tillstånd informerades Norrköpings kommun, som valde att genast öppna en tillfällig skola.

— Om det finns många bekymmer på en skola ska vi efterfråga hur kommunens beredskap ser ut. Det är alltid kommunen som har det slutliga ansvaret för elevernas möjlighet till skolgång, säger Agneta Sandén.

Norrköpings kommun har alltså valt att öppna en ersättningsskola för de drabbade eleverna, som inte minst behöver stöd i det svenska språket.

— Många av eleverna har nyligen kommit till Sverige, och vi behöver utreda vilket stöd de behöver. Men så snabbt som möjligt ska vi hitta permanenta lösningar för barnen, säger Olle Johansson (S), kommunalråd och ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Kommunens förhoppning är att personalen på Jasminskolan kan följa med eleverna och vara ett stöd för dem.
— Det kan vara en trygghet för eleverna att de får fortsätta tillsammans ett tag till, säger Olle Johansson.

Jasminskolan är en muslimsk skola och enligt Olle Johansson har en hel del av barnen sina rötter i Somalia.

— Familjerna kommer till Sverige och blir erbjudna en muslimsk skola. Jag kan tänka mig att kännas som en stor trygghet, men man kanske inte är medveten om kvalitén på undervisningen, säger Olle Johansson.

Skolinspektionen har lagt ut information till berörda föräldrar på svenska, arabiska och somaliska på sin hemsida.

Olle Johansson konstaterar att de lokala medierna rapporterat en hel del om skolan och dess brister. Ändå förvånas han över Skolinspektionens beslut.

– Lite förvånad är jag nog. Skolan fick ju en chans att rätta till sina brister, men ägarna har tydligen inte förstått att de borde ta tag i problemen. Man funderar ju nu på hur mycket eleverna inte fått under den tid de gått i skolan.

När Jasminskolans huvudman, Sommarens ekonomiska förening, ansökte om att starta verksamheten sade kommunen nej i sitt yttrande.

— Det var en bristfällig ansökan och det fanns inte behov av ytterligare en friskola, säger Olle Johansson.
 

Fakta
Jasminskolan

  • Startade höstterminen 2010 och har sedan dess haft mellan 65 och 94 elever i årskurs 1–9.
  • Under december i fjol och januari i år ökade antalet sedan skolan aktivt rekryterat elever till sin förberedelseklass för nyanlända. De nya eleverna har haft stort behov av stöd i skolarbetet, men också behov av medicinska, psykologiska och sociala utredningar.
  • Skolan har haft en hög personalomsättning, men hur hög är inte känt eftersom skolan aldrig lämnat in en korrekt personallista. Också elevomsättningen har varit hög, framgår av Skolinspektionens beslut.
  • Skolinspektionen inledde en tillsyn av skolan under våren 2012, efter signaler om missförhållanden vid skolan. Ett tillsynsbesök ledde till kritik på en rad punkter, bland annat att rektorn saknade utbildning och kompetens för sitt jobb. Som en följd fungerade inte heller uppföljningar av elevernas resultat eller betygssättningen.
  • Elever har vittnat om en stökig och otrygg miljö. En ny rektor anställdes men problemen löstes inte. Trots lärarnas påpekanden fick eleverna inte tillräckligt med stöd. Lärare har också vittnat om att mycket tid går åt för att reda ut konflikter mellan eleverna.
    Källa: TT

ur Lärarförbundets Magasin