Läs senare

Skolor förbereder sig för vardagen efter terrorattentatet

TerrorismRektorer i Stockholm förbereder sig under påsklovet för att stödja både anställda och elever när de återvänder till sina skolor i nästa vecka. Rektorn Lars-Göran Jacobsson är en av dem som arbetar för högtryck.

av Lenita Jällhage
12 Apr 2017
12 Apr 2017
Lars-Göran Jacobsson, rektor Adolf Fredriks musikskola.

Sedan attentatet på Drottninggatan i fredags har rektorn Lars-Göran Jacobsson suttit i dagliga krisgruppsmöten. Han är rektor på den kommunala grundskolan Adolf Fredriks musikklasser i Stockholms innerstad. Det är en stor skola med 1100 elever och 120 anställda. Det är också en av de kommunala innerstadsskolor som ligger närmast Drottninggatan där dådet skedde. På sin väg till skolan passerar många av skolans elever och anställda de platser som drabbats av attentatet.

– När det hände i fredags eftermiddag satt jag strandad på en tunnelbana. Jag hade varit på kurs hela dagen. Ganska snart förstod jag att detta inte var en vanlig olyckshändelse. Jag lyckades gå av i Skanstull på Södermalm och fick kontakt med en biträdande rektor på skolan. Många barn hade redan hunnit gå hem. Men vi beslöt att de skulle ropa ut i skolans högtalarsystem att barnen inte skulle gå hem innan de fått kontakt med sina föräldrar så de fick besluta hur barnen skulle ta sig hem, säger Lars-Göran Jacobsson.

Skolan skulle hållas öppen så länge det behövdes. Eftersom inga bussar eller tunnelbanor fungerade så gick Lars-Göran Jacobsson de 1,5 milen tvärs igenom staden hem till bostaden i Bromma. Där hämtade han sin cykel och tog sig sedan direkt till skolan.

– När jag kom fram var det 40-50 elever kvar. Det var en dämpad men fin stämning. Några elever satt och spelade kort. Andra kramade om varandra eller lyssnade på musik. Vid 20-tiden kom den sista föräldern. En halvtimme senare stängde vi skolan, säger han.

På lördagsmorgonen inledde Lars-Göran Jacobsson och skolans sammankallade krisgrupp sitt första möte vid 10 på morgonen.

– Vi behövde skapa oss en bild av läget. Fanns det några föräldrar, barn eller personal som drabbats? Vi gick ut med den information vi hade på skolans Facebooksidan och hemsidan. Krisgruppen tog också reda på mejladresser, länkade till viktiga hemsidor med krisinformation och började planerar för hur vi skulle möta våra elever nu på tisdag efter påsklovet, berättar han.

Direkt efter helgen kontaktades all personal med information. Han har därefter dagligen arbetat tillsammans med kollegorna i krisgruppen för att ta fram rutiner för hur eleverna ska bemötas i klassrummen efter lovet.

På tisdag ska lärarna vara på plats klockan 8.00 på morgonen. De samlas och får information om allt som hänt och möter sedan eleverna i klassrummen 9.30 för att prata om händelserna under en timma innan den ordinarie undervisningen.

– Vi har 36 klasser och det kommer vara två personal i varje klass som sköter samtalet med eleverna. Det handlar om att föra ett balanserat samtal och vara medmänniska. En del elever kanske upplever att de har pratat nog medan andra kan ha större behov. De eleverna som har sett något eller har andra behov ska vi ta extra hand om. Vi är ingen behandlande institution men kan lotsa vidare så de får stöd eller vård, säger Lars-Göran Jacobsson.

Skolan har ett fullt utbyggt elevvårdsteam med sköterskor, psykolog och kurator. Lars- Göran Jacobsson har också varit i kontakt med utbildningsförvaltningen och det finns även ett stöd med elevhälsa central (se separat artikel). Om en skola blir särskilt drabbad så kan de hjälpa till och kraftsamla och så den skolan kan få hjälp av andra kommunala skolors elevhälsoteam.

– Vårt elevhälsoteam på skolan har stor erfarenhet så dem kan jag tryggt luta mig emot. Det känns också fantastiskt att staden har en sådan beredskap. Självklart kan jag inte förutse alla reaktioner som vi kommer att möta på tisdag. Om elever eller personal reagerar och blir ledsna eller arga. Men för det vi kan överblicka i krisgruppen så känns det som vi är beredda. Jag tänker att när en sådan här extraordinär händelse inträffar så är det viktigaste att ingjuta mod och framtidstro i barnen, säger Lars-Göran Jacobsson.

 

ur Lärarförbundets Magasin