Läs senare

Stockholms stad väljer reklam framför lönelyft

DebattVad ska vi med lönekriterier till om de kan ändras? Det undrar läraren och masterstudenten i pedagogik Marie-Louise Engstrand, sedan Stockholms stad utlovat lärarlönelyft till alla som uppfyllde Arete Meriterings kriterier, för att sedan dra tillbaka löftet när de var för många.

Om debattören

Marie-Louise Engstrand

lärare på Skarpatorpsskolan i Skarpnäck, Stockholms stad och masterstudent i pedagogik vid Stockholms universitet

I nr 6 av Tidningen Lära, Stockholms utbildningsförvaltnings egen personaltidning, läser jag på sidorna 8–11 och i en helsidesannons på baksidan, om förvaltningens nya satsning på poddar och film för att locka nya att söka sig till läraryrket. De är producerade av en kommunikationsbyrå och på frågan vad satsningen kostar svarar utbildningsförvaltningen ”strax under fem miljoner kronor”.

Ute i skolorna har vi just genomlevt dramat med statens lärarlönelyft (LLL) – ungefär 178 miljoner kronor för Stockholms del. Stockholms stad bidrog inte med en krona. Det är ett drama i verkligheten som satt långtgående spår hos rektorer, lärare och arbetslag/kollegium.

Ur tidningen LÄRA.

Hur är det möjligt för staden att satsa ”strax under fem miljoner kronor” på en serie filmer och poddavsnitt för att locka lärare samtidigt som man inte kan bidra med en endaste kommunal krona för att det statliga LLL ska räcka till alla de som bevisligen uppnår de ”kriterier” som arbetsgivaren tillsammans med facken har spikat fast?

Staden ändrade sig när det visade sig att vi var ”för många”.

Hur är det möjligt att staden istället låter rektorerna ”dra ett streck” mitt bland oss lärare som fyllt i och klarat Arete Meritering AB:s kriterieenkät (ja det var så den hette)? Vi blev lovade del av lyftet om rektor bedömde att vi uppfyllde kriterierna om akademiska poäng och uppfylld lärargärning, men staden ändrade sig när det visade sig att vi var ”för många”.

Skriv du med

Debattera hos oss!

Välkommen att göra din röst hörd i Lärarnas tidning. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararnastidning.se

Vad kostade det att få använda Arete Meriterings verktyg? Hur mycket pedagogtid gick åt till att fylla i enkäterna? Hur mycket rektorstid till att granska, skriva under och skicka in – och sedan dra ett streck högre upp i listan när utbildningsförvaltningen bestämde att bidraget inte räckte till alla?  Lägg till det alla samtal med berörda lärare, sjukskrivningar, jobb-byten, icke-kontinuitet (läs otrygghet för barnen) och så vidare.

Vad ska vi med lönekriterier till om de kan ändras? För mig bevisar detta att ledningen inte har en susning om hur dessa kriterier hänger ihop med det faktiska arbetet, att vara lärare. Nej, döp om LLL till relativa lärarlönelyftet, RLLL, för bättre överensstämmelse med verkligheten.

Dåligt betyg för detta påhitt.

ur Lärarförbundets Magasin