Ingår i temat
Föräldrar
Läs senare

Twitter ger snabb kontakt

»Vi blev överraskade av regnet. Risk att ni får hämta något fuktiga barn i dag.« »Denna skelettdel hittades av barnen. Någon som kan hjälpa oss att få reda på vad det var för djur?« Detta är information som föräldrar sällan får ta del av på anslagstavlan i förskolehallen. På twitterkontot som tillhör Boländernas förskola i Uppsala är den däremot vardagsmat.

21 Sep 2012

Initiativtagaren Fredrik Larsson anser att twitter är ett snabbt och bra sätt för föräldrarna att få reda på vad deras barn gör på dagarna. Han måste anses som en rutinerad förskoletwittrare, i två år har hans avdelning Stenhumlan funnits på mikrobloggen.

— Föräldrarna är stressade när de lämnar och stressade när de hämtar. Så en anslagstavla, som alla förskolor har, måste nog vara det absolut sämsta sättet att informera på, säger han.

Under flera års tid funderade han därför på hur han skulle kunna dela med sig av barnens vardag till föräldrarna på ett effektivt sätt. Han fastnade för just twitter, eftersom han menar att det inte »stjäl tid«.

— En tweet slänger man i väg på en halv minut.

Även om twitter har betydligt färre användare än exempelvis facebook så är fördelen att man inte behöver ett eget konto för att kunna ta del av informationen.

 — För närvarande har vi 20 familjer på avdelningen. 17 av dem når vi via twitter. Det är bättre än vilken anslagstavla som helst, säger Fredrik Larsson.

Not: En tweet är en statusuppdatering på mikrobloggen twitter.

Alla artiklar i temat Föräldrar (22)

ur Lärarförbundets Magasin