Läs senare

Tystnad drev igenom rätt till heltid – inte barnperspektivet

DebattVi kan inte tillgodose en pedagogisk verksamhet i förskolan som sträcker sig över hela dagen. Det skriver förskolläraren Kristian Ek som är kritisk till hur förskollärares invändningar kördes över av Stockholmspolitikerna när de gav föräldralediga rätt att ha sina barn i förskolan på heltid.

Om debattören

Kristian Ek

är förskollärare på förskolan Grågåsen i Aspudden, Stockholm

När informationen om att föräldralediga skulle få rätt till heltid i Stockholm kom en tidig höstmorgon i oktober tog jag det med ro. Min övertygelse var att det omöjligen kunde klubbas igenom. I samma tid blev jag medlem i Facebook-gruppen ”Förskoleupproret”. Diskussionerna och engagemanget där stärkte min övertygelse och det blev en ”high” att få känna gemenskapen.

Jag ville ändå vara aktiv i mitt motstånd så jag, liksom andra, framförde vårt perspektiv genom att skriva till Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård, som var en galjonsfigur för förslaget. Det dröjde någon vecka och sedan kom ett långt svar från biträdande borgarrådssekreteraren. Svaret innehöll inte svar på mina frågor och det visade sig snabbt att det var ett standardsvar som fler av mina kollegor också hade fått. Eftersom det var otroligt otillfredsställande skrev jag igen och bad om att få återkoppling på min oro.

Men en tystnadens strategi hade tagit vid. Hur sakligt vi än formulerade oss på mejl, Twitter eller Facebook fick vi inga svar. Mer än att en och annan förespråkare för förslaget då och då slängde in ironiska kommentarer som ”Äntligen tar ni barnen på allvar” eller ”Bra! Nu ska barnperspektivet fram”.

Barnperspektivet!? Det var väl det VI argumenterade för? Vi som var emot förslaget. Vi som har en läroplan och ett uppdrag där lärandet är i fokus, vi som har teoriserat och praktiserat, hade vi missat vad barnperspektivet var?

Om LT Debatt

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Debattera hos oss!

Välkommen att göra din röst hörd i Lärarnas tidning. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararnastidning.se

Nej, för vad vi reagerade mot var att vi inte kan tillgodose en pedagogisk verksamhet i förskolan som sträcker sig över hela dagen. Inte i en verksamhet där många kollegor väljer att arbeta deltid. Inte i en verksamhet där outbildad personal får heltidstjänster för att det råder brist på utbildade förskollärare.

Vårt argument var inte ett nej till barnens rätt till utbildning och vi var aldrig ute efter att ge föräldrar dåligt samvete för att de behövde lämna ifrån sig sina barn mer än 30 timmar i veckan. Vårt argument var ”Stopp! vi kan inte säkerställa lärande under dessa omständigheter. Vi behöver mer resurser först.”

Men förslaget klubbades igenom och en passionerad yrkeskår blev överkörd. Tystnaden segrade.

ur Lärarförbundets Magasin