Läs senare

Vad är framtidens lärande?

I två dagar har 800 skolintresserade lärare, ikt-pedagoger, rektorer, samordare och politiker lyssnat på föreläsningar, deltagit i diskussioner och nätverkat på konferensen Framtidens lärande i Nacka.
Lärarnas Nyheter ställde frågan till fem av dem: vad innebär framtidens lärande?

21 Maj 2010

Anki Gustafsson, grundskollärare och IKT-inspiratör, Helenelundsskolan i Sollentuna
– Allt är möjligt. Tekniken ger tillgång till hela världen. Du kan kliva in i en japans liv, en amerikans eller en kille i Norrland. Det är bara vi själva och vår rädsla som sötter begrönsningarna. Vi ska vara öppna, nyfikna och våga prova. Då blir vi mer inspiratörer än lärare.

Monica Strandberg, 1–7-lärare, Slottsbrons skola i Grums
– Vi måste anpassa eleverna till den framtid som kommer, och fokusera på det de kommer att behöva efter skolan. Man kan inte välja bort IKT i undervisningen. Så mycket handlar om kunskapsproduktion, då behöver vi ha med tekniken för utvecklingen går så fort framåt.

Joachim Thornström, IT-samordnare i Ystad kommun
– Det är förstås mycket fokus på IKT här på konferensen, men vi måste prata om en ny skola och ett nytt lärande och omdefiniera hela skolan – är det en byggnad eller något annat?
– Skolan behöver vara på riktigt, och då behöver vi bjuda in oss själva till näringsliv och föräldrar. De kan ge respons när vi jobbar med webbpublicering. Det är stor skillnad på respons och gammaldags rättande, som tar mycket tid, men röda streck på ett papper ger inte eleverna någonting. Viss färdighetsträning behövs nog, men eleverna kan ge mer respons till varandra.

Björn Kindenberg, mediepedagog, Vinstagårdsskolan i Vällingby
– Jag skulle vilja se att alla lärare har en blogg för varje arbetsområde de har. Då ger sig resten, för med bloggandet följer att man lär av varandra då man tittar på varandras bloggar. ”Lennart jobbar ju också om franska revolutionen, hur har han jobbat?”
– Sedan krävs en diskussion kring lärandet som utgår från lärarnas behov med stöd av didaktik och forskning. För varje dator som köps in måste man också investera tid till sådana diskussioner.

Ingela Dahlgren, IT-projektledare förskola-skola, SDF Centrum, Göteborg
– Framtidens lärande ska vara ett redskap som hjälper eleverna att klara av att leva i framtiden. Inte en massa fakta, utan att våga försöka, sådant som jag i min ålder inte är så bra på. Till det behövs inte bara de redan frälsta, utan tydliga krav och direktiv från högre bestämmande ort. Ny teknik måste få kosta, precis som tidigare utvecklingssprång som vägar eller bilar.
– Det behövs både resurser och kompetensen att lägga resurser på bra saker. Mycket läggs fortfarande på traditionella läromedel och gammaldags kompetensutveckling.

Svara du med!

Vad innebär framtidens lärande för dig? Skriv gärna en kommentar här nedanför och berätta!

ur Lärarförbundets Magasin