Läs senare

Växjös nya modell: Godkända betyg förutsättning för full betalning

vuxenutbildningBetalt per godkänt betyg. Växjö kommun inför ett nytt betalningssystem som ska höja resultaten inom vuxenutbildningen.
– Helt vansinnigt – kommunen kan inte köpa betyg från lärarna, säger läraren Catarina Thestrup.

av Stefan Helte
21 Aug 2017
21 Aug 2017

Från den 1 juli har Växjö kommun ersatt sin upphandling av vuxenutbildning och sfi (svenska för invandrare) med en auktorisationsmodell. Den innebär att alla utbildningsanordnare som når upp till vissa krav får erbjuda utbildning till en förbestämd ersättning.

Foto: Colourbox

Ersättningen är resultatbaserad. Utbildningsanordnaren får full betalning – de sista 20 procenten – först när eleven har fått godkänt betyg.

Därmed kommer ”Växjöborna kunna känna sig trygga med att man betalar för resultat, och inte bara för en plats på en utbildning”, skriver den styrande majoriteten (borgerliga plus Miljöpartiet) i en debattartikel i Smålandsposten.

Catarina Thestrup.

Catarina Thestrup, som är lärare inom kommunens egen vuxenutbildning, varnar för att den nya ersättningsmodellen leder till ett marknadstänk som är främmande för skolan.

– Det sätter press på oss lärare att sätta godkända betyg    även om eleverna inte når upp till det. Och sätter man F på en elev kommer man att uppfattas som en dålig lärare.

Hur reagerar dina kolleger?

– Alla skakar på huvudet och tycker att det inte är klokt. Man tappar lusten lite, när det är ekonomin och inte bildningsidealen som ska styra undervisningen.

Sanda Svahn, förstelärare i matematik på kommunens vuxenutbildning i Växjö och ledamot i Lärarförbundets referensorgan Vuxenutbildning och yrkeshögskola, är minst lika upprörd:

– Det går inte att applicera en sådan här sälj-modell på skolan och se eleverna som kunder med en pengapåse runt halsen. Vi tar redan vårt uppdrag på fullaste allvar och behöver inte extrapengar för att göra vårt jobb.

Både Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund har invänt mot den resultatbaserade ersättningsmodellen. Samverkan med arbetsgivaren slutade i oenighet. Facken varnar för fusk och betygsinflation.

– Vi ser en risk för att lärarna pressas att sätta betyg som de inte borde göra, säger Lärarförbundets ordförande i Växjö Anne–Lie Nilsson.

Oliver Rosengren.

Oliver Rosengren (M), kommunalråd och ordförande i nämnden för arbete och välfärd försvarar modellen:

– Vi vet att resultaten inom vuxenutbildningen och sfi inte är tillräckliga. Om vi vill ha bättre resultat måste vi få mer kunskap för varje krona skattebetalarna lägger ut. Därför måste vi styra mot att eleverna verkligen tillgodogör sig kunskap och inte bara sitter av lektionerna.

Vilka risker finns det med att koppla betyg till betalning?

– Självklart finns det en risk för godkännandeinflation och att de som delar ut betyg gör det på ett sådant sätt att de gynnas ekonomiskt. Det måste man ha kontrollmekanismer för. Och det har vi. Vi kan till exempel jämföra nationella prov med betyg.

Lärare jag talar med känner en ekonomisk press att sätta godkända betyg – vad har du att säga till dem?

– Det tar vi på stort allvar. Jag litar på att lärarna har en sådan professionalitet och integritet att de sätter rätt betyg. Men vi har en visselblåsarfunktion, dit lärarna kan vända sig om de upplever att deras arbetsgivare sätter press på dem.

Kommer modellen leda till högre resultat?

–Det är ju vår förhoppning. Och det ska ske genom att utbildningsanordnaren sätter in rätt resurser till eleverna. Tanken är ju att den utbildningsanordnare som inte lär eleverna tillräckligt ska få mindre betalt än den som leder eleverna till godkända betyg.

Oliver Rosengren känner inte till någon annan kommun som har kopplat pengautbetalning till godkända betyg. Och han är mycket stolt över Växjölöftet Vuxenutbildning, som modellen kallas.

–Det här är en helt unik modell som kan bryta ny mark. 20–30 kommuner har varit hos oss på studiebesök. Vi politiker kan inte bara sitta med armarna i kors och fortsätta betala för låga och otillräckliga resultat i vuxenutbildning och sfi.

ur Lärarförbundets Magasin