Läs senare

Vi blir allt mer digitala — men klyftorna består

av Örjan Björklund
26 Okt 2016
26 Okt 2016
Örjan Björklund Chefredaktör
Örjan Björklund
Chefredaktör

Detta nummer är ett tema om IT och digitaliseringen av skolan och som vanligt när Lärarnas tidning sätter tänderna i ett ämne gör vi det utifrån övergripande aspekter som likvärdighet, arbetsvillkor, kompetens etcetera.
När man gör det kan man konstatera att IT-kompetensen ännu är oroande ojämnt fördelad i lärarkåren och att IT-stressen ofta är påtaglig. Läs mer om det — och mycket ­annat — i temat.

Till snart sagt varje ämne vi tar upp i detta nummer har vi samlat intressanta och lärorika länkar på vår sajt lararnastidning.se. Gå in och kolla och bidra gärna själv med länktips till ­lärarkolleger.

Vi visar även hur lärare själva använder nätet utan­för arbetstid och hur allas vår användning av datorer, smartmobiler och webb stadigt ökar. Detta faktum bidrar säkert till att fler hittar till vår sajt, som jag skrev om ­härom numret. Men än så länge är pappersutgåvan av Lärarnas tidning mycket starkare hos ­Lärarförbundets drygt 230 000 medlemmar än webben.

En läsarundersökning från förra året visar att många av er papperstidningsläsare sällan besöker vår sajt — medan 93 procent av dem som får tidningen hem läser varje utgåva. Nio av tio uppger också att de skulle sakna papperstidningen om den slutade komma.

Det är vi både glada och stolta över.

ur Lärarförbundets Magasin