Läs senare

20 skolor följer Schibbye i Eritrea

Så gör viInnan journalisten Martin Schibbye intervjuade presidenten i Eritrea bad han Vallhamra skola om hjälp med frågorna.

av Torbjörn Tenfält
28 Nov 2017
28 Nov 2017
20 skolor följer Schibbye i Eritrea
Svenska elever ger via nätet journalisten Martin Schibbye hjälp med faktainsamlingen inför intervjuer i Eritrea. Foto: Blankspot

Under två veckor följer lärare och elever från 20 skolor med på en reportageresa till Eritrea. Inte i bokstavlig mening, men på distans med hjälp av sociala medier och telefon.

– Jag vill att mina elever ska bli aktiva samhällsmedborgare, inte bara sitta i klassrummet och göra något för oss lärare. Vi tar del av verkligheten och är med och påverkar den, säger Kajsa Hedlund, ämneslärare i svenska på Vallhamra skola i Partille utanför Göteborg.

Vallhamra är en av 20 skolor runt om i landet som deltar i reportagesajten Blankspots skolprojekt.

När journalisten Martin Schibbye reser runt i Eritrea bidrar eleverna med frågor och hjälper honom att leta fakta som underlag för hans intervjuer. Kontakten sker till största delen via Facebook, där varje skola har en egen grupp.

Blankspot om projektet

Lärarnas tidning intervjuade Martin Schibbye och Brit Stakston på bokmässan i Göteborg i september. Här berättar de om skolprojektet Journalistiken in i klassrummet.

Mer om skolprojektet på Blankspots sajt.

Blankspot håller också föreläsningar i klassrummen, och har tagit fram undervisningsmaterial för lektioner om bland annat källkritik, näthat och journalistik.

– Mina elever har läst på om Eritrea. När de ser hur en journalist arbetar i praktiken får de också chansen att reflektera över hur man kan skriva på olika sätt, säger Kajsa Hedlund.

Två av hennes kolleger, SO-lärarna Cristian Gräsberg och Jenny Broman, deltar också i projektet som öppnar för en hel del samarbete över ämnesgränserna.

Blankspots idé är att belysa vita fläckar i mediebevakningen. Sajtens vd, mediestrategen Brit Stakston, understryker att de vita fläckarna i hög grad även finns i Sverige.

För att öka medvetenheten om den svenska mediesituationen råder hon skolorna att även bjuda in lokala journalister och be dem berätta om hur de jobbar, till exempel med att värdera olika källor.

– Jag hoppas att skolorna kan fortsätta jobba på det här sättet. Viktigast är att lärarna är engagerade och får eleverna att komma i gång och ställa frågor, säger Brit Stakston.

Andreas Sandahl, rektor på Vallhamra skola, gläder sig över att eleverna både får omvärldskunskap och inblick i journalistiken. Källkritik och vikten av att kunna tolka information hör till det som dagens skola måste lära ut, menar han.

– Det här blir på riktigt, både för elever och lärare, säger Andreas Sandahl.

ur Lärarförbundets Magasin