Läs senare

26 av 28 journalister lämnar efter beslut om outsourcing

Lärarförbundets tidningar26 av de 28 fast anställda journalisterna på Lärarförbundets tidningar väljer att inte följa med till contentbyrån Make your mark som tar över tidningsproduktionen från den 1 april.

av Kristian Lönner
19 mar 2019
19 mar 2019

I februari meddelade Lärarförbundet att tidningsverksamheten skulle outsourcas. Bakgrunden var att förbundet ville spara pengar. Den 11 mars stod det klart att det blir contentbyrån Make your mark, som ägs av Aller Media, som tar över hela tidningsproduktionen. Detta redan från den 1 april.

Lärarförbundet ger i dag ut sju olika titlar. Tidningarna har 28 anställda journalister. Alla anställda har fått välja om de vill följa med till Make your mark eller sluta och få ett avgångsvederlag. Bara tre journalister har valt att följa med till Make your mark medan övriga 26 journalister har valt att sluta.

Jonas Terning, vd på Make your mark, avböjer en intervju men skriver i ett sms: ”Jag kan inte spekulera i de olika medarbetarnas personliga beslut. Nu är det fullt fokus framåt på att göra riktigt bra tidningar”.

Inte heller Lärarförbundets kanslichef Sixten Frixon vill ställa upp på en intervju men svarar även han i ett sms: ”Jag vill inte kommentera det val som medarbetarna har gjort av respekt för deras beslut. Nu har vi fullt fokus på att se till att Lärarförbundets medlemmar fortsätter få bra tidningar och jag har fullt förtroende för att det nya produktionsbolaget säkrar utgivningen med hög journalistisk kvalitet”.

ur Lärarförbundets Magasin