Läs senare

60 000 000 barn går inte i skolan

UtblickVärldslärardagen firas av lärarorganisationer över hela världen. Årets tema är lärarbristen.

28 Sep 2018
Palestinier inspekterar en FN-driven skola i Gaza som skadades i en israelisk attack den 15 september. Foto: Ibraheem Abu Mustafa/TT

Den 5 oktober firas Världslärardagen. Den är instiftad av UNESCO för att påminna om betydelsen av utbildade lärare och uppmärksamma deras villkor över världen. I år firar man dessutom att det är 70 år sedan som FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna antogs, där utbildning räknas som en grundläggande rättighet.

Men trots det saknar drygt 60 miljoner barn i världen tillgång till skolgång över huvud taget. Räknar man in möjligheten att gå i högstadiet och gymnasiet handlar det om totalt 264 miljoner barn och ungdomar.

Eva Elmstedt Frisk på Lärarförbundets internationella enhet betonar vikten av att lärarfacken måste fortsätta att jobba globalt med frågor som exempelvis lärarutbildning, löner och yrkets status.

– I vissa länder tvingas lärare ha flera olika jobb eftersom det inte går att leva på en lärarlön. På andra håll måste eleverna gå i skolan i skift och klasstorlekarna är enorma. Det är en utmaning, men som FN slår fast – utbildning är en rättighet, säger hon.

Årets tema för Världs­lärar­dagen är ”Rätten till utbildning innebär rätten till en utbildad lärare”, för att sätta fokus på en annan stor utmaning – lärar­bristen.

För att nå målet att alla världens barn ska få möjlighet att gå i skolan räknar UNESCO med att det behövs 69 miljoner nya lärare till år 2030.

En annan stor fråga är att möjligheten för lärare att utöva sitt yrke fortfarande ser mycket olika ut världen.

I många länder i Mellanöstern och Latinamerika hindras lärare och lärarstudenter till exempel i sina försök att organisera sig.

– Det här gör att deras arbets­situation är svår att förändra vilket påverkar både utbildningens kvalitet och lärares villkor negativt, säger ­Robert Gustafson som även han är handläggare på Lärarförbundets internationella enhet.

Den 4 augusti dömdes Mohammad Habibi, en iransk lärare och fackligt aktiv, till 10,5 års fängelse efter att ha deltagit i en facklig sammankomst till stöd för arbetstagare i Iran. Domen innebär dessutom reseförbud och förbud mot sociala och politiska aktiviteter i två år samt 74 piskrapp.

– Lärarförbundet stödjer Education Internationals upprop om att Mohammad Habibi ska friges och har uppmanat våra medlemmar att skriva under på labourstartcampaigns.net, säger ­Robert Gustafson.

Läs vidare:

Världslärardagen firas av ­Lärarförbundet lokalt. Läs mer på lararforbundet.se/varldslarardagen

ur Lärarförbundets Magasin