Läs senare

8 av 10 lärare saknar resurser: ”Skrämmande”

BUDGET 2020Nedskärningarna påverkar lärarna. Drygt 8 av 10 kan inte sätta in det särskilda stöd som elever behöver och har rätt till.
Och de nya välfärdsmiljarderna kommer inte att räcka till för att balansera kommunernas underskott, menar Lärarförbundet.

av Emma Olsson
20 jan 2020
20 jan 2020
8 av 10 lärare saknar resurser: ”Skrämmande”
De extra 3,5 miljarderna till Sveriges kommuner är inte tillräckligt, menar Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet. Foto: Per Myrehed

Trots beskedet om 3,5 miljarder extra till kommunerna, är Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand, inte nöjd.

– Det är välkommet, men helt otillräckligt. I dagsläget klarar inte Sverige grundfinansieringen av skolan och det finns stora problem med likvärdigheten. När det saknas pengar slår det som hårdast mot de områden och elever som har de största behoven. Vi vill att staten kliver fram och säkrar en mer likvärdig finansiering och ger en tydlig signal till Sveriges kommuner om att det kommer mer pengar, så att de kan stoppa de nedskärningar som är på gång, säger Johanna Jaara Åstrand.

En ny undersökning som Novus gjort på uppdrag från Lärarförbundet, visar att drygt 8 av 10 lärare på förskola, fritidshem, grundskola och gymnasieskola inte får de resurser som krävs för att sätta in extra anpassning eller stöd för elever som behöver.

Ännu fler, 85 procent, kan inte köpa in allt material de behöver för sin undervisning. Av dessa kan 7 procent inte köpa in något alls.

– Det är klart att det slår hårt mot de elever som behöver skolan allra mest. Det är så skrämmande att vi har en sådan situation i Sverige 2020, säger Johanna Jaara Åstrand.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) är dock nöjd med bidraget, och säger att det är kommunernas ansvar att se till att tillräckligt med pengar kommer att gå till skolan.

– Jag tycker att det här är ett jättebra tillskott. Jag har aldrig någonsin recenserat regeringens satsningar på det sättet som du ber att jag ska göra, och jag kommer inte att göra det nu heller. Jag är jätteglad över den här satsningen, säger hon, till Lärarnas Tidning.

En viktig faktor är, enligt henne, de lärare som säger ifrån.

– Jag är väldigt glad över att det är så många förskollärare, rektorer och lärare som så tydligt talat om att det behövs mer pengar till välfärden. Det är en styrka för svensk skola.

 Du är för upproren?
– Jag är för att lärare inte bara tar ansvar för undervisningen, utan också engagerar sig för barnens framtid.


FÖLJ OSS GÄRNA PÅ INSTAGRAM!

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin