Läs senare

Anette tog ledigt för att jobba som lärare i Thailand

ReportageAtt jobba utomlands är både utvecklande och utmanande, tycker Anette Söderberg som tillbringar läsåret på den svenska skolan på Koh Lanta i Thailand.
– En stor vinst är att jag blivit ännu tryggare som lärare, säger hon.

07 feb 2020
Gymnastiklektionerna brukar hållas på stranden. Efteråt får de som vill bada i poolen som skolan hyr.
Foto: Annette U Wallqvist

Skolan heter ”Sanuk Svenska skolan i Thailand”. Sanuk betyder att ha roligt på thailändska. Skolan ligger bara 150 meter från den breda sandstranden Klong Dao, där semesterfirare tillbringar lata dagar i och i närheten av det klara, ljumma vattnet. Här går de solbrända lärarna visserligen barfota i värmen, klädda i likadana kortärmade vita t-shirtar med skolans namn på. Men där slutar alla semesterparalleller.

– Att jobba som lärare på Koh Lanta är utvecklande, men också intensivt, berättar Anette Söderberg.

Under läsåret växer skolan från omkring fyra lärare och ett trettiotal elever vid terminsstarten, till som mest 15 lärare och 150 elever. Den första stora påfyllningen kommer runt höstlovet, för att sedan bli ytterligare fler efter jullovet. Under hela läsåret passerar ungefär 400 elever genom skolan.

Detta krävs för att få jobb på Sanuk Svenska skolan i Thailand:

Du ska vara behörig lärare och ha minst fem års erfarenhet. Du ska tycka att det är roligt att vara lärare och kunna handskas med många nya relationer.

Läs mer på skolans hemsida: www.svenskaskolanthailand.se/sok-lararjobb

– Det ger träning i att knyta goda relationer och snabbt få in eleverna i gruppen och arbetet. Trots att det rör sig så mycket har vi har en otrolig gemenskap här på skolan. Det tror jag beror på att vi hela tiden pratar om vikten av respekt för varandra, säger Anette.

När eleverna lämnar skolan igen är en vanlig kommentar att de känner sig tryggare i sig själva. Anette tror att upplevelsen delvis beror på att de kan slippa sina gamla roller och få en chans att vara den de vill i den nya miljön.

– Det brukar bara ta några dagar, sen ser man hur eleverna slappnar av, säger hon.

Anette har arbetat som lärare i 15 år, till en början i årskurs 1-7 med NO och matte. Genom åren har hon utökat sin kompetens med flera ämnen. Hon har alltid varit nyfiken, hängt med i forskningen och varit pigg på att prova nya idéer. Bland annat har hon arbetat som biträdande rektor och som förstelärare på olika skolor.

– Att jobba som biträdande rektor var jättespännande i början, men det var svårt att få tid till eleverna och undervisningen, som jag ju brinner för. Att arbeta som förstelärare var mer givande, då åkte jag runt på olika skolor och pratade med andra lärare, berättar Anette.

Anette Söderberg uppskattar sammanhållningen kolleger emellan. – De blir som en andra familj, säger hon.
Foto: Annette U Wallqvist

Sen kände hon att utvecklingsmöjligheterna tog stopp. När hon hörde talas att skolan på Koh Lanta sökte lärare såg hon chansen att prova något nytt.

Att jobba i Thailand är eftertraktat. Runt 350–400 lärare brukar konkurrera om de tjugotal tjänster som finns på Svenska skolan i Thailand. Ungefär 15 av tjänsterna är placerade på skolan på Koh Lanta och resten i Phuket, Hua Hin och Huay Yang.

– Jag hade hört att de lärare som jobbar här är välmeriterade. Så en stor grej för mig när jag sökte jobbet var att få samarbeta med ett proffsigt kollegium. Att få lära mig och utvecklas tillsammans med dem. Så har det verkligen blivit. Kollegerna är nästan som en andra familj, säger Anette.

Första gången Anette jobbade på Koh Lanta var höstterminen 2018. Det var som att öppna Pandoras ask, berättar hon. Det var så roligt och utvecklande att hon bestämde sig för att komma tillbaka för ett helt läsår. Och så blev det.

Det här läsåret är hon huvudlärare för de mellanstadiebarn som har Sanuk Svenska skolan i Thailand som sin hemmaskola, men hon är också ansvarig för de barn som kommer för kortare perioder och har med sig uppgifter från sina skolor i Sverige.

Lärarlivet på Koh Lanta innebär att ständigt knyta nya kontakter och goda relationer till både elever och föräldrar, säger Anette Söderberg. Foto: Annette U Wallqvist
Skolan på Koh Lanta tar emot förskolebarn och hela vägen upp till gymnasiet. Foto: Annette U Wallqvist
Många elever berättar i sina utvärderingar att de utvecklats som personer under tiden på skolan. Framför allt för att de upplever att de känner stor trygghet i att vara sig själva. Foto: Annette U Wallqvist
Vattenmelon och ananas till mellis är vardagsmat för eleverna. Foto: Annette U Wallqvist
Med ansvar för både egna elever och elever som kommer med hemmaplaneringar ställs stora krav på flexibilitet och trygghet i yrkesrollen Foto: Annette U Wallqvist

– Det betyder att jag har både min egen planering och andra lärares hemmaplanering att förhålla mig till. Ibland kan vi till exempel ha så många som fyra olika böcker i engelska igång samtidigt. Då gäller det att tänka kreativt för att det ska bli bra undervisning. Samtidigt är det spännande, jag får en otroligt inblick i hur olika lärare i landet jobbar och tänker kring läroplanen, säger Anette.

Hemma i Sverige arbetar hon på Magitaskolan i Stockholm, en resursskola för barn med autismspektrumstörningar. Rektorn där var förstående när hon sökte tjänstledigt och Anette uppskattar möjligheten att få undervisa i en helt ny miljö, där det är svårare att falla tillbaka i gamla rutiner.

– När vi pratar livets kretslopp till exempel. Då kan vi inte gå ut och titta på grodyngel som jag är van vid. Här får man tänka om och kanske gå ut i mangroveträsket och titta på slamkryparna. Jag måste hela tiden anpassa mig till den tropiska miljön.

Och det är här tryggheten kommer in. Anette tycker om att vara välplanerad och ha en tydlig ram, men hon har också lärt sig att när det inte blir som hon tänkt, så blir det bra undervisning ändå till slut.

Nu funderar hon på vad som skulle krävas hemma för att få till samma respekt för varandra och den personliga utvecklingen som eleverna upplever, på en vanlig skola hemma i Sverige.

– Efter det här tänker jag att jag ska vara hemma några år och försöka dela med mig av allt jag lärt mig här. Jag längtar trots allt efter mina elever och kolleger hemma.

Så fixar du andra jobb utomlands

På Svensk utlandsundervisningsförenings hemsida
utlandsundervisning.se, finns mycket information för den som är sugen på ett lärarjobb utomlands. Förutom lediga tjänster, finns också information om stipendier och en förteckning över skolor i utlandet.

Även på Skolverkets webbplats finns en sida för lediga tjänster utomlands: www.skolverket.se Skriv in sökorden ”lediga tjänster utlandsskolor

På Arbetsförmedlingens webbplats finns en hel del allmän information för dig som främst är intresserad av att arbeta i Europa: www.arbetsformedlingen.se. Skriv in sökordet ”utlandsjobb”.

Du har ingen lagstadgad rätt att vara tjänstledig. Om det kan ske utan nackdel för arbetsgivaren, brukade de flesta arbetsgivare bevilja tjänstledighet upp till ett halvår, ibland ett helt år. Arbetsgivare har rätt att neka tjänstledigheten.

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin