Läs senare

Ankis läxor: hushållsarbete

ReportageKniv och potatisskalare är inte lätt att hantera för den som är ovan. Men övning ger färdighet. Anki Thid ger sina elever praktiska läxor i alla årskurser.

28 sep 2018
I dagens praktiska prov ska eleverna välja och laga ett recept med falukorv som grund. Bild: Staffan Gustavsson

Gustav Ingmarsson har en plan. Han ska vänta tills fettet börjar bubbla i pannan, och när det har slutat bubbla ska han lägga i falukorvsbitarna och steka dem. Sedan ska han ställa undan dem på svag värme medan han kokar makaronerna.

– Makaronerna tar bara tre minuter. Jag tror att det kommer att funka bra, säger han.

Eleverna i klass 7C på Ljungsbro skola tar sig an dagens uppgifter med energi och koncentration. Ena halvan av klassen ska titta på en video om hur man tvättar och därefter svara på ett antal frågor. Den andra halvan har praktiskt prov. Med falukorv som grund ska de välja ett recept och laga ett mål mat. Hem- och konsumentkunskapsläraren Ann-Christin ”Anki” Thid har varit tydlig:

Hem- och konsumentkunskapslärare Anki Thid märker på proven att de praktiska läxorna ger resultat. Bild: Staffan Gustavsson

– Jag vill se att ni har tagit till er det vi har arbetat med: koka, steka och använda ugnen. Men stressa inte upp er, om det går på tok har ni fler tillfällen att visa vad ni kan.

Cassandra Andersson Svedén skär korv och lök med försiktiga och trevande rörelser. Det känns ovant att arbeta med kniven, och det blir inte bättre av att kompisen Nellie Carlsson nyss skar sig i fingret. Anki Thid stannar till och ger Cassandra Andersson Svedén några tips.

– Det är viktigt att eleverna får träna sitt handlag i köket. Att använda kniv och potatisskalare är något man måste öva på. Det är ett av skälen till att jag ger matlagningsläxor, kommenterar hon.

Ända sedan hon började som hem- och konsumentkunskapslärare 2007 har hon gett praktiska läxor i alla årskurser. I sexan ska eleverna följa med en vuxen till affären och veckohandla. De ska kolla pris, hämta saker och packa upp när de har kommit hem. Dessutom ska de kryssa i på en karta var mjölk, bröd och godis finns i förhållande till kassan.

– Det gör dem medvetna om affärernas försäljningsteknik. Det är nödvändigt om de ska bli medvetna konsumenter.

Någon gång under högstadiet ska eleverna sköta hela familjens tvätt under en vecka.

– Tvättläxan brukar inte vara så populär. Men när de får prov ser jag att kunskaperna sitter.

I årskurs 7–9 ska eleverna laga mat till familjen. I samråd med en vuxen ska de ta fram ingredienser, tillaga måltiden, duka, duka av, torka bordet och diska.

– Det ska vara en vanlig vardagsmåltid. Potatis- och purjolökssoppa duger bra.

Eleven tar bilder på maten och föräldern skriver ett omdöme.

– Omdömena är ofta mycket uppriktiga. Någon kan ­skriva ”matlagningen gick bra men det var inte rent på bordet efteråt”. För det mesta är föräldrarna positivt överraskade.

Anki Thid kan naturligtvis inte veta om någon förälder lagar maten i elevens ställe.

Bild: Staffan Gustavsson

– Men jag tror att det är mycket ovanligt att föräldrar ställer sig och lagar mat och sedan påstår att barnen har gjort det.

En invändning mot läxor i hem- och konsumentkunskap är att skolan ska vara kostnadsfri.

– Jag ser inte att det är ett problem. De flesta familjer lagar ett mål mat under en flerveckorsperiod. Då kan det ju inte bli en merkostnad om eleven lagar en måltid av de varor som finns hemma.

Men eftersom elever har olika hemförhållanden är det viktigt att redovisningen sker enskilt. Ingen ska behöva visa upp vilka råvaror man har tillgång till hemma inför klassen.

Vad tycker då eleverna om praktiska läxor? Vi frågade några av dem medan de lagade mat och det visade sig att de flesta var positiva.

– Det är helt okej att få i läxa att laga mat. Jag har lagat mat till familjen förut, säger Rasmus Påledal.

Cassandra Andersson Svedén misstänker att hennes mamma kommer att vilja ge råd om hur hon ska göra matlagningsläxan.

– Men då kommer jag att säga stopp, det här vill jag göra själv!

läxtips i hem- och konsumentkunskap

Syfte.

Tänk igenom varför du vill ge läxan. Vad är syftet? Vad ger det eleven?

Tydlighet.

Ge tydliga instruktioner om vad eleven ska göra och hur det ska redovisas.

Tid.

Ge läxan i god tid, gärna i anslutning till ett lov. På Ljungsbroskolan får eleverna tre veckor på sig.

Redovisning.

Låt eleverna redovisa läxan enskilt, inte inför hela klassen.

ur Lärarförbundets Magasin