Läs senare

Anna Ekström: Vi stänger inte alla Sveriges skolor än

coronavirusetIngen landsomfattande stängning av skolor i Sverige – men öppning för helgskola och förändrat sommarlov. Det är regeringens coronabudskap till skolan.
– Det är klart att det påverkar våra medlemmar, vi måste sätta oss ner och dra upp riktlinjer och sätta avtal, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

av Emma Olsson
12 mar 2020
12 mar 2020
Anna Ekström: Vi stänger inte alla Sveriges skolor än
”Vi behöver tydlighet och tydligt ansvar från regeringen”, säger Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand efter Anna Ekströms besked om att inte alla skolorna stängs. FOTO: Lärarförbundet och TT

Regeringens möte med Skolverket, Friskolornas riksförbund, Idéburna friskolors förbund och SKR resulterar inte i någon stängning av alla svenska skolor, som i Norge och Danmark.

Dock gör regeringen förändringar i lagstiftningen, så att skolor som måste stängas kan ge eleverna undervisning vid senare tillfälle, till exempel på helger, sommarlovet eller terminen efter. Det kan både handla om att många elever är sjuka, men också om att lärarna drabbas av coronavirus.

– Det är klart att det kommer att påverka våra medlemmar, vi har en situation som påverkar hela Sverige. Vi lärare tar och kommer alltid att ta vårt ansvar. Men vad som händer om den förordning som Anna Ekström ikväll berättade om träder i kraft, det måste vi som parter sitta ner och dra upp riktlinjer och avtal för. Men vi lärare ska fortsätta ta ansvar. Dels genom att stanna hemma när vi känner symptom, men också att se till att eleverna får den undervisning de har rätt till, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén är inne på samma spår.

– Det är en exceptionell situation så i ett akut skede får alla hjälpas åt. Men det här är något som vi på sikt ser som oerhört problematiskt, det riskerar att göra en tuff arbetsbelastning för lärare ännu tuffare. Det är klart att lärare måste vara med och bidra, men det är klart att man måste göra det under ordnade former, man måste få ersättning och en dräglig arbetsmiljö. Det är många frågetecken kring detta. Och v
i är inga förespråkare av lokala lösningar, man behöver hitta lösningar som håller långsiktigt, säger Åsa Fahlén, till Lärarnas tidning.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) förklarar beslutet om att inte stänga samtliga skolor, som i grannländerna, så här:

– Mitt tyngsta argument är att om mammor och pappor som har viktiga samhällsfunktioner, om de måste vara hemma med sina barn i stället för att vara på jobbet så skulle det inverka mycket negtivt på arbetet för att förhindra smittspridningen. Jag är orolig för en situation där far- och morföräldrar måste rycka in och passa sina barnbarn. Det viktigaste vi kan höra för att motverka smittspridning är att mammor och pappor går till jobbet och därför kan vi inte stänga alla skolor samtidigt.

– Vi kommer att ha en situation där det inte går att bedriva undervisning, då är det här beslutet bra att ha, säger Anna Ekström.

Hon säger att lagstiftningen gör det möjligt för huvudmännen att stänga någon eller alla skolor i ett område, utan att tvinga alla skolor i landet att göra samma sak. Å ena sidan gäller Folkhälsomyndighetens rekommendationer, å andra sidan kan huvudmännen besluta om stängning.

”Måste vara tydligt att regeringen är ansvarig”

– Vi behöver tydlighet och tydligt ansvar från regeringen. Nu vet vi att det inte blir en massiv stängning – just nu. Men samtidigt öppnar man upp för att att skolor kan tvingas att stänga, för att det inte finns lärare som kan sköta undervisningen, för att det inte finns skolskjuts som kan ta barnen till skolan. Men jag möter rektorer som känner enorm press från föräldrar att stänga skolor. Det måste vara glasklart att verksamheten ska vara igång och att de som har symptom ska vara hemma – men ingen annan. Och det måste vara tydligt att regeringen är ansvarig, säger Johanna Jaara Åstrand.

Roger Haddad, Liberalernas skolpolitiske talesperson, är fundersam kring hur betygssättningen påverkas.

– Liberalerna vill ha besked om hur lärarnas bedömning och betygssättning kommer att hanteras i en situation där elever tvingas undervisas på en annan skolenhet, av en annan lärare etc. De frågetecknen måste rätas ut, säger Roger Haddad.

Johanna Jaara Åstrand är tydlig i sitt budskap till Anna Ekström:

– Jag förväntar mig löpande, tydlig information, tät kontakt med viktiga aktörer och samstämmighet i vad man går ut med för riktlinjer och information mellan regering, kommuner och regioner, och fristående skolor. Den samstämmigheten har brustit. Det är en del av den kritik och osäkerhet jag möter. Det är superviktigt att man tar ett samlat grepp i en sån här situation. Både för att skapa lugn och trygghet och minimera möjligheterna för påtryckningar, oro och oreda, säger Johanna Jaara Åstrand.

Här hittar du alla våra artiklar om coronaviruset och hur det påverkar dig som lärare

Fråga

Blir DU stressad av teknikkrångel i skolan?

ur Lärarförbundets Magasin