Läs senare

Ansiktsigenkänning – ny teknik för närvarokoll i klassrummet

NärvaroAutomatisk ansiktsigenkänning och taggar – Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå har provat avancerad teknik för att registrera elevers närvaro i klassrummet.
– Det är ett moment som lärarna väldigt gärna vill slippa, säger Tommy Lindmark, IT-strateg för gymnasieskolorna i Skellefteå kommun.

av Kristian Lönner
15 jan 2019
15 jan 2019

Under åtta veckor på höstterminen prövade en klass på Anderstorpsgymnasiet ny teknik för att effektivisera närvarokollen i klassrummet. Från början ingick tre tekniska lösningar i projektet, men den specialbyggda appen plockades snabbt bort då den inte fungerade för alla smarta telefoner. Skolan koncentrerade sig sedan på taggar och ansiktsigenkänning.

– Vi hade två taggar, en liten rund och en som var som ett tjockare id-kort. Tekniken fungerade väldigt bra och det var inte speciellt känsliga data som hanterades, säger Tommy Lindmark.

Eleverna behövde inte blippa in sig i klassrummet utan taggen skickade automatiskt signaler till en dator som registrerade eleverna. Ett bekymmer var dock att många elever glömde ta med sig sina taggar till lektionerna.

Tommy Lindmark, IT-strateg i Skellefteå.
Tommy Lindmark, IT-strateg i Skellefteå.

Glömska var däremot inget problem med den andra tekniska varianten, ansiktsigenkänning. Allra först fick eleverna registrera en profil genom att stå framför kameran i 20 sekunder. Därefter räckte det med att de gick förbi kameran för att deras närvaro skulle registreras.

– Det funkade jättebra. Men det var viktigt för eleverna att veta om att de blivit registrerade så vi kopplade in en figur till kameran, en ”iBuddy”, lite som en tamagotchi, som eleverna tyckte om och som lyste när de blivit registrerade.

Tommy Lindmark, som själv har 15 års erfarenhet som rektor, ser två stora fördelar med den teknologiskt avancerade närvarokontrollen. Dels kan lärarna ägna mer tid åt undervisningen, dels försvinner risken att lärarna missar att registrera någon av eleverna.

– Lärarna har varit otroligt nöjda. Innan projektet klockade vi vanliga lektioner och såg att läraren tvingades sitta med närvarokontrollen i början av lektionen, fick göra det igen när elever kom in sent på lektionen och även i slutet på lektionen när allt skulle registreras. Det tog ungefär tio minuter totalt och kan vi halvera det blir det mycket tid.

iBuddy.

Projektet ska nu noggrant utvärderas och analyseras innan kommunen beslutar om man går vidare med tekniklösningen. En utmaning när det gäller ansiktsigenkänning är GDPR-lagstiftningen som skyddar personuppgifter.

– Kameratekniken är känslig eftersom det handlar om biometriska data. Här behöver vi stämma med av Datainspektionen. Under testprojektet kunde alla elever och vårdnadshavare välja att antingen vara med eller inte.

Den personliga integriteten var dock inte alltid skälet till att elever avstod från att medverka, avslöjar Tommy Lindmark.

– En av eleverna berättade att han ofta kom fem minuter för sent och att läraren ibland såg mellan fingrarna på det och då ville han inte bli registrerad digitalt.

ur Lärarförbundets Magasin