Välkommen till Lärarförbundet

Nordens största lärarförbund med 234 000 medlemmar! Medlemskapet ger dig allt från råd, service, inspiration & kurser för din kompetensutveckling.

Testa tre månader gratis
Läs senare

Bildämnet förstör mer än det lär ut

DebattBildämnet borde moderniseras – precis som idrott och hälsa – så att alla har chans att få höga betyg. Vi blir fortfarande bedömda efter hur bra vi är på att rita. Det är orättvist och omodernt, skriver eleven Jonathan Svensson.

03 jan 2019

Om debattören

Jonathan Svensson

Elev i Kunskapsskolan

Norrköping

Terminen är än en gång slut och på vägen hem öppnar jag mitt betygskuvert som jag har vant mig att göra de senaste tre åren. Slutet av grundskolan närmar sig med stormsteg och gymnasievalet är nära. Jag kollar ner på det viktiga pappret med de små krumelurerna och tyder dem som ganska bra krumelurer.

I alla fall tills jag kommer till raden längst ner. Där kan jag läsa med stora svarta bokstäver ”Bild” följt av en krumelur som jag inte är van att se på detta papper.

Bild: Colourbox

Jag är besviken på att vi elever tvingas lägga extra mycket fokus på ett ämne som bild utan att kunna nå upp till de mål vi vill hur mycket vi än pluggar. Jag har funderat på om de borde lägga till en ny del i betygspappret, en del som säger hur mycket tid man har lagt på varje ämne, för mitt bildämne skulle vinna med hästlängder då.

Jag kan absolut förstå att vissa kommer att ha lättare för vissa ämnen för att de är intresserade. Det gäller mig också i musik och idrott, som jag utövar på fritiden. Men som jag ser det har de som inte utövar dessa ämnen på fritiden fortfarande alla chanser i världen att få det betyg de vill ha. Det kan såklart behövas mer jobb för ett högre betyg men det är fortfarande inte omöjligt.

Jag tycker att man kan se en markant skillnad mellan bild och de andra praktisk-estetiska ämnena. Idrott har till exempel ändrats till ett ämne anpassat för alla och det handlar inte längre om att bara springa snabbt. Numera bedömer man ju eleven efter förmågor som alla kan lära sig, till exempel fair play och friluftsliv.

Man kan se en markant skillnad mellan bild och de andra praktisk-estetiska ämnena. Idrott har till exempel ändrats till ett ämne anpassat för alla.

I bild finns det tre mål som enbart handlar om hur bra man är på att använda sig av olika verktyg och bildtekniker. Genom att lära eleverna att rita tvåpunktsperspektiv och göra en nyskapning av klassiska tavlor har man visserligen försökt göra ämnet mer rättvist men i grund och botten blir man fortfarande bedömd efter skickligheten i att rita. Det gör att många känner att bild är ett prov som man inte kan plugga till och som pågår ända till terminens slut.

Så sitter man där i nian och vet att man måste prestera långt över den förmåga man är kapabel tillför att komma in på den linjen man vill gå. Om den linjen inte är estetlinjen är kopplingen till bildämnet noll. Var är logiken i att behöva i plugga extra hårt i ett ämne man inte är intresserad av för att komma in på en linje som man är intresserad av? Det är lika absurt som det låter.

Om jag skulle få bestämma över framtiden för bildämnet skulle mitt första steg vara att snabbt kasta bort bildbetyget och sedan göra om bild till ett mer modernt ämne. Vi människor utsätts för så erbarmligt mycket bildflöden i vår vardag att man knappt vet vad man kollar på längre. Ett bildämne som lärde ut hur man kan tolka bilder i alla moderna former de kan förekomma skulle vara smartare än att lära elever rita i tvåpunktsperspektiv och göra om gamla tavlor.

Elevers drömmar ska inte behöva gå i kras på grund av ett ämne där ens förmåga inte borde spela någon roll alls. Elever borde få använda sin dyrbara tid till annat.

Om LT Debatt

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Debattera hos oss!

Välkommen att göra din röst hörd i Lärarnas tidning. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor.

Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Mejla till debatt@lararnastidning.se

ur Lärarförbundets Magasin