Läs senare

Bistånd gav nya tankar

Trist att inte veta vad pengarna från Operation Dagsverke går till, tänkte lärare och elever på Aspuddens skola i Stockholm och beslutade sig för att starta en egen insamling. Det blev upptakten till »Solidaritetsdagarna« som 2006 ledde till byggandet av en vänskola i Uganda.

16 apr 2012

Under årens lopp har lärare, elever och skolledare varit där och hälsat på och samarbetet har tagit en helt ny vändning.— Vad som började med bistånd kom att utvecklas till ett pedagogiskt utbyte, säger Anna Fahlin, klasslärare på Aspuddens skola, som reste till Uganda för andra gången på påsklovet.

Bland alla olikheter menar hon att det också finns beröringspunkter mellan lärarna i de olika länderna.

— Även om de har helt andra förutsättningar så arbetar lärarna i Uganda ungefär som jag gör, med morgonsamlingar och lektioner. Men deras möte med barnen ser annorlunda ut. Samvaron med eleverna är extremt disciplinerad.

Hon tror att de har mycket att lära av varandra.

— Vi handleder och lotsar våra elever — de undervisar och styr. Jag skulle vilja visa dem andra sätt att lära ut än papegojmetoden, där alla barn upprepar saker unisont.

Av lärarna i Uganda har Anna Fahlin lärt sig att ha ett lugnare tempo, att njuta av lärandet och vara mer flexibel med tiderna i förhållande till eleverna.

— I stället för att kritisera sen ankomst, som ofta bara tar ännu mer tid, har jag börjat mjukstarta lektionerna och slutat att ha genomgångar direkt på morgonen.

— Lärarna i Uganda stressar inte och då stressar inte heller deras elever. Där är man i nuet, i det man gör, i stället för att i tanken redan vara på väg in i nästa lektion.

ur Lärarförbundets Magasin