Ingår i temat
Sociala medier
Läs senare

Bloggandet gör mig proffsigare

16 apr 2010
Anne-Marie Körling.

Mitt i tunnelbanelarmet och hemspringarstressen träffas vi. Inom några få sekunder är diskussionen i full gång. Vi knyter omedelbart an till det pedagogiska samtal vi fört tidigare. Diskussionen tar vid, det bubblar tankar om utveckling, lärande och hur man kan göra rent praktiskt kring matematiken. Plötsligt ser vi på varandra. Det är andra gången vi träffas i verkliga livet. På nätet är det flera år sedan vi möttes.

Jag är bloggare. Jag är twittrare. Egentligen kan jag summera vad jag är och hur jag vill bli förstådd med orden – jag är en social människa. Jag är också lärare. Men det jag gör, tänker och funderar kring får sällan uttryckas inom skolans väggar. De viktiga samtalen om lärandet ryms inte riktigt där. Det sker oftast under springtakten i korridoren till klassrummet eller under tiden jag trasslar upp det pappershaveri som kopiatorn lyckats göra av mina lektionsidéer och en annan lärare nervöst väntar på sin tur.

Bristen på verkliga pedagogiska samtal förde mig ut på nätet. Mitt första trevande blogginlägg föddes ur min vilja att kommunicera mitt yrke och berätta om det som sker inifrån skolan. Mina små, små ord skrevs inte på ett vitt papper utan ut i ett diffust och obekant svart hål. Jag skrev och tryckte på publicera. Ett knapptryck ifrån och jag var bloggare. Men vem som skulle läsa hos mig, med vilka jag skulle gå i dialog och vilka kunskaper jag skulle berikas med – om detta visste jag ingenting.

Nu, några bloggår senare, ingår jag i pedagogiska diskussioner, är i dialog med många läsare, skrivande tänkare, praktiker och med en mångfald av perspektiv.

Jag har genom sociala verktyg blivit inkluderad i ett stort utvidgat kollegium där frågorna är många, diskussionerna stora, och där jag själv kan välja vilket fokus jag vill utveckla, läsa om och delta i.

Det är kring frågorna vi samlas. Och kring frågorna kommer också läsare och tänkare från andra yrkeskategorier. Mina erfarenheter av de sociala medierna är att de bidrar till min professionella utveckling. Jag lär mig!

Då min real-life-kollega försvinner in i tunnelbanan så är inte diskussionen på något vis avslutad. Vi syns genast i något socialt sammanhang på nätet i möten som är lika verkliga som dessa i verkliga livet. Det är inte så stor skillnad på verkligheterna tänker jag.

Följ Anne-Marie Körling på nätet:
Bloggen Körlings ord: korlingsord.se
Twitter: @korlingsord

Alla artiklar i temat Sociala medier (10)

Fråga

Från när vill du sätta betyg på eleverna?

ur Lärarförbundets Magasin